Maatschappelijke ontwikkelingen dwingt tot andere keuze

16 april 2019

Partij van de Arbeid wenst heroverweging van reconstructie Raadhuisplein

Maatschappelijk ontwikkeling dwingt tot andere keuze

Afgelopen jaren heeft de Partij van de Arbeid zich bij herhaling uitgesproken tegen het door de gemeente ontwikkelde plan voor reconstructie van het Raadhuisplein in Rijen. Dit plan voorziet in eerste instantie in de reconstructie van drie kruispunten op het plein. Daarbij vervalt ook de huidige voorrangssituatie voor fietsers en voetgangers. De PvdA vindt dit onaanvaardbaar vanwege de grote veiligheidsrisico’s die het oplevert.

College komt toezegging niet na

Eind maart maakte de gemeente aan de omwonenden van het Raadhuisplein bekend dat de voorbereiding van de reconstructiewerkzaamheden in volle gang is. Het gaat hierbij om de aanbesteding van de uitvoering en het kappen van 6 bomen. Verontrust en geschrokken belden diverse omwonenden en winkeliers de PvdA hierover. Eerder had wethouder Aletta van der Veen (Kern’75, verkeer en groen) immers toegezegd om niet met de werkzaamheden te starten voordat bezwaarprocedures afgewikkeld zouden zijn. Onder meer de Fietsersbond heeft nog een beroepsprocedure tegen de gemeentelijke plannen lopen. De gemeente leek zich hiervan echter niets aan te trekken. PvdA-fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “In een nieuwsbrief van de gemeente wordt gemeld dat het college heeft besloten met de werkzaamheden te starten voordat de juridische procedure is afgerond. Reden hiervoor is dat asfalt moet worden verwerkt en dit alleen bij warm weer kan. Als de gemeente de juridische procedure afwacht veronderstelt de gemeente een jaar verder te zijn en dat duurt te lang, vindt het college”.

PvdA stelde vragen aan het college en stelt een heroverweging voor

Over de handelswijze van het college stelde de PvdA schriftelijke vragen aan B&W. Met name wil de PvdA weten of het college hiermee de zorgvuldigheid van bestuur en het vertrouwen in zowel de wethouder en het college niet in ernstige mate schaadt. De PvdA verzoekt het college om de eerder gedane toezegging alsnog na te komen en de juridische procedure af te wachten.

De PvdA stelt bovendien voor het uitstel van de reconstructie te benutten voor een algehele heroverweging van de reconstructieplannen voor het Raadhuisplein. De maatschappelijke ontwikkeling waarbij meer en meer nadruk ligt op de veiligheid van fietsers en voetgangers in dorpskernen dwingt hiertoe, aldus de PvdA. De voorrang voor auto’s in de gemeentelijke plannen vormt een onaanvaardbaar risico voor fietsers en voetgangers.

Naar verluidt hebben de vragen van de PvdA er inmiddels toe geleid dat de voorbereiding van de reconstructie door het college is stilgelegd.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl