Bijdrage PvdA Gilze en Rijen gemeenteraadsvergadering 3 januari 2022

2 januari 2022

Bijdrage PvdA Gilze en Rijen gemeenteraadsvergadering 3 januari 2022

Zo verrast als wij bij de PvdA waren door het plotselinge vertrek van mevrouw Diepstraten als wethouder, nog meer verrast zijn wij nu weer door het nieuws dat er een vervanger aangesteld wordt voor de laatste paar maanden van deze bestuursperiode. De beoogde vervanger, mevrouw Stinenbosch, zal naar verluidt de volledige portefeuille van mevrouw Diepstraten overnemen.

Als PvdA zijn wij van mening dat het aanstellen van een vervanger voor zo’n korte periode bestuurlijk en inhoudelijk geen toegevoegde waarde te zien geeft en feitelijk niets oplevert. Iedereen heeft inwerktijd nodig en als mevrouw Stinenbosch als wethouder van buitenaf goed en wel ingewerkt zal zijn, zijn de gemeenteraadsverkiezingen er al op 16 maart. Daarnaast ligt de portefeuille die zij over zal nemen hoofdzakelijk op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en wonen, taakvelden die mevrouw Stinenbosch in haar korte periode als wethouder in Bergen op Zoom niet in haar portefeuille had.

Bovendien is de gemeenteraad herhaaldelijk verteld dat er capaciteitsproblemen zijn in het ambtelijk apparaat en er met name te weinig medewerkers zijn binnen ruimtelijke ontwikkeling om ambities waar te maken en alle plannen uit te voeren. In feite kan een vervangend wethouder dus weinig anders doen dan op de winkel passen bij gebrek aan voldoende ambtelijk medewerkers, iets wat naar de mening van onze PvdA fractie ook heel goed en verantwoord kan worden gedaan door de resterende leden van het huidige college.

Voor wat betreft de achtergrond van mevrouw Stinenbosch is duidelijk dat zij met name ervaring en kennis heeft op financieel gebied en niet of nauwelijks affiniteit met ruimtelijke ontwikkeling en wonen. Dat maakt het niet makkelijker om zich in korte tijd alle vooral grotere en complexe ruimtelijke projecten die onder de portefeuille van mevrouw Diepstraten vielen, eigen te maken. Daarnaast hebben veel projecten, zoals de spoorzone en de ontwikkelingen binnen het centrumplan Oost in Rijen, een lange voorgeschiedenis binnen onze gemeente. Enige expertise mag je dan toch verwachten binnen het college met enkele leden die sinds 2014 deel uitmaken van het college. Dat rechtvaardigt o.i. ook al geen kandidaat van buiten

Tot slot hangt de gemeente ook nog een grote financiële consequentie boven het hoofd. Indien immers, mevrouw Stinenbosch langer dan 100 dagen wethouder zal zijn, heeft zij recht op twee jaar wachtgeld. Naar verwachting zal deze termijn zijn verstreken voor er een nieuw college aantreedt. Gezien een vergelijkbare situatie in juli vorig jaar in de gemeente Epe, behorend tot dezelfde gemeenteklasse als onze gemeente kan dit tot een wachtgeldverplichting voor onze gemeente leiden van ca 150.000 euro.  In de ogen van de PvdA een onverantwoorde besteding van gemeenschapsgeld.

Voorzitter, wij kijken met gemengde gevoelens terug op een rommelig verlopen bestuursperiode. Het vertrek van twee CDA-wethouders en de breuk binnen Gemeentebelang, waaruit Groen Gilze en Rijen ontstaan is, hebben er mede voor gezorgd dat er veel wisselingen zijn geweest binnen het college en de coalitie. Dit zorgt niet voor de rust en het creëren van een team wat zo belangrijk is om een gemeente goed en ambitieus te kunnen besturen. Dit zorgt ook niet voor meer rust en duidelijkheid bij onze ABG medewerkers. Nu tijdelijk weer een nieuwe bestuurder erbij, verbetert deze situatie bepaald niet.

Kortom: voldoende redenen voor de PvdA om niet in te stemmen met de benoeming van een vervanger voor zeer korte duur voor ex-wethouder Diepstraten in de persoon van mevrouw Stinenbosch als wethouder binnen onze gemeente. Wij roepen onze collega-raadsleden van de coalitiefracties dan ook op, gehoord onze argumenten, hun voornemen tot benoeming te heroverwegen.

Waar ben je naar op zoek?