Biodiversiteit, nog een wereld te winnen!

29 mei 2022

Partij van de Arbeid Gilze en Rijen

Biodiversiteit, nog een wereld te winnen!

Deze week bespreekt de raadscommissie Ruimte het kansendocument biodiversiteit van het college. Hierin wordt aangegeven welke kansen er in Gilze en Rijen bestaan voor behoud en versterking van biodiversiteit en welke extra maatregelen hiervoor zijn te nemen.

Kansendocument biodiversiteit is inzet voor discussie

Met het aan de commissie aangeboden document wil het college een discussie starten met onder meer de bewoners, natuurverenigingen, landbouw en bedrijven. Biodiversiteit wordt hierbij omschreven als de variatie in soortenrijkdom aan planten en dieren op aarde. Beter te zien als de levensomstandigheid voor alle organismen. Ecologie ondersteunt dit als wetenschap die de mechanismen onderzoekt en beschrijft hoe de biologische processen plaatsvinden.

Het college ziet als doel dat in 2030 sprake is van een duurzame, biodiverse, vitale gemeente met een hoge ecologische waarde. Ruimtelijke plannen en burgerparticipatie en educatie moeten hiervoor de noodzakelijke voorwaarden bieden.

Biodiversiteit vraagt ieders aandacht

Steeds duidelijker wordt dat een grote rijkdom en variatie aan natuur en groen van grote waarde is voor onze leefomgeving, gezondheid, huisvesting, bedrijfsvestiging, klimaat en waterhuishouding. Denk hierbij aan aspecten als de voortgaande verdroging, de hittestress en het stikstof- en kooldioxide (CO2) probleem. Onze leefomgeving vermindert in rap tempo van kleur en variatie. Bossen worden nu vooral gedomineerd door bramen, brandnetels en varens. Zonder veel natuurwaarde.

Al begin deze eeuw ondertekende Gilze en Rijen de internationale Countdown 2010 verklaring. Daarmee verplichte de gemeente zich tot het verbeteren van de duurzaamheid en biodiversiteit. Ondanks bijdragen die zijn geleverd voor ecologische verbindingen voor soorten zoals de boomkikker (zie foto), wandelommetjes, bomenplannen enz., kan na 15 jaar worden vastgesteld dat van de ambities van voor 2010 nog bitter weinig is terecht gekomen.

Forse inzet voor biodiversiteit is noodzakelijk

De PvdA hoopt dat de discussie met alle betrokkenen leidt tot een voorstel voor een offensieve aanpak van maatregelen voor het versterken van de biodiversiteit in onze gemeente. Het op ruime schaal planten van bomen en bloemrijke wegbermen en weiden zullen hieraan zeker bijdragen. Maar zeker ook aandacht voor de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van de basisomstandigheden van bodem, lucht en water. En daarnaast het verder uitbreiden van de uitwisselingsmogelijkheid voor dieren en planten door meer ecologische verbindingen en aanvullende maatregelen voor het beheer van water en bodem.

De PvdA verwacht van het nieuwe ‘groene’ college dat deze de resultaten van de discussie serieus zal nemen en hiermee de kans oppakt om de ‘ereschuld’ van Countdown 2010 alsnog daadwerkelijk in te lossen.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op sociale media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749