Eigen bar SVR in De Boodschap moet blijven!

9 september 2018

In de zomer werd duidelijk dat de Senioren Vereniging Rijen haar eigen bar in De Boodschap dreigt kwijt te raken per 1 januari 2019. Hierop stelde de PvdA Gilze en Rijen vragen aan het college. Deze vragen en de antwoorden daarop worden behandeld in de commissie samenleving op woensdagavond 12 september a.s. in het gemeentehuis.

Een bloeiende vereniging
De Senioren Vereniging Rijen kent een groot aantal leden en heeft een ‘eigen’ huisvesting “De Oase” in De Boodschap. Veel senioren bezoeken de “Oase” meerdere malen per week en genieten daarbij van een betaalbaar kopje koffie of thee van de bar in eigen beheer. Juist deze inloop- en contactmogelijkheid is als sociale functie voor de PvdA zeer belangrijk. De SVR is er voor een groeiende doelgroep senioren die zo hun sociale contacten behouden. Iets wat onze gemeente hoog in het vaandel heeft staan. Een vereniging met zo’n functie moet gekoesterd worden en zou niet verplicht moeten worden om gebruik te maken van de bar van De Boodschap waar voor de consumpties terecht een horeca-tarief geldt.

Vooral sociaal-culturele functie
Volgens de PvdA heeft De Boodschap vooral ook een sociaal-culturele functie en mag de commerciële functie niet de overhand krijgen. Dit laatste lijkt nu wel het geval. De PvdA zal er daarom voor pleiten om deze balans te herstellen. Mogelijkheden daartoe bieden de gesprekken tussen de gemeente en de CCGR om zo tot een nieuwe visie te komen. Als het aan de PvdA ligt een visie waarbij de culturele centra er vooral zijn voor de verenigingen en waarin in dit geval de eigen bar van de SVR gewoon behouden kan blijven.

Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met:
Marielle Doremalen, [email protected] 06  44 21 36 64 of
Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06 53 25 40 02