20 juni 2021

Er moet meer grip komen op verdeling woonruimte

Partij van de Arbeid pleit voor huisvestingsverordening

Er moet meer grip komen op verdeling woonruimte

Samen met Groen Gilze en Rijen heeft de Partij van de Arbeid afgelopen week een motie ingediend in de gemeenteraad om een gemeentelijke huisvestingsverordening  te maken. Doel hiervan is om meer grip te krijgen op de woonruimteverdeling. Met name voor jongeren, starters en spoedzoekers is nauwelijks of geen woonruimte te vinden. Bij toewijzing van woningen moet aan woningzoekers die aantoonbaar zijn gebonden aan Gilze en Rijen voorrang worden verleend.

Tekort aan woonruimte urgent

In de toelichting bij de motie benadrukken PvdA en Groen Gilze en Rijen nogmaals het nijpende woonruimtetekort in onze gemeente. Door vertrek naar elders verdwijnen jongeren, starters en  spoedzoekers. Hierdoor ontstaat een onevenwichtige leeftijdsopbouw.

Bij de vaststelling eind 2019 van de gemeentelijke woonvisie zijn geen specifieke maatregelen genomen om de uitstroom te voorkomen.

PvdA raadslid Peter von Meijenfeldt hierover: “De raad heeft wel een motie aangenomen om bij nieuwbouw in een zelfbewoningsverplichting te voorzien. Dit om speculatie met woningen te voorkomen. Maar dit is nog maar een eerste stap, maar zeker wel belangrijk om het in een verordening vast te leggen”.

Meer mogelijkheden voor gemeentelijke sturing

De Huisvestingwet biedt gemeenten de mogelijkheid om regels te stellen aan het toewijzen van huurwoningen, het bepalen van de urgentiebepaling en het toewijzen van sociale huurwoningen aan woningzoekenden met een lokale binding.

Peter von Meijenfeldt hierover: “Omdat moet worden vastgesteld dat bij het huidige regionale toewijzingssysteem de woningzoekenden uit onze gemeente te vaak naast het net vissen, proberen wij via wooncorporatie Leystromen inzicht te krijgen in deze aantallen. Dit is ons evenwel nog niet gelukt. In andere gemeenten zoals Rucphen wordt ondertussen al met een huisvestingsverordening gewerkt. En ook Geertruidenberg start hiermee. In de verordening kan ook de zelfbewoningsverplichting worden opgenomen. Evenals een opkoopbescherming voor bestaande en betaalbare koopwoningen en een verbod om huizen te onttrekken aan hun woonfunctie”.

Gemeenteraad bespreekt na de zomer de woonruimteverdeling

Alle fracties in de raad betuigden sympathie voor de motie. Zij wilden de reactie van wethouder Diepstraten afwachten alvorens een positief oordeel te geven.

Wethouder Diepstraten antwoordde dat Leystromen binnenkort een onderzoek afrondt naar de woonruimteverdeling. Na de zomer kan de raad hiervan kennis nemen en met het college en Leystromen de toewijzingsproblemen en –oplossingen bespreken. Onder meer over de vraag wie als eigen inwoner is aan te merken.

Daarbij kan worden vastgesteld of een gemeentelijke huisvestingsverordening een oplossing biedt.

Peter von Meijenfeldt gaf namens PvdA en Groen Gilze en Rijen aan hiermee in te stemmen. Maar verwacht  voortaan van B&W wel periodiek een gedetailleerd inzicht in de woonruimte ontwikkeling- en verdeling in de gemeente.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl