Luchtkwaliteit verontrustend slecht in Brabant PvdA wil nieuwe verkeerstellingen op doorgaande wegen

13 juni 2022

Luchtkwaliteit verontrustend slecht in Brabant

PvdA wil nieuwe verkeerstellingen op doorgaande wegen

Voor degenen die wel eens op of langs de doorgaande wegen zit, moet het direct opvallen: wát een enorme hoeveelheid verkeer, zeg! Dag in, dag uit schieten auto’s en vooral vrachtwagens over de A58, N260, N282 en N631. Bumper aan bumper en filevorming is aan de orde van de dag. Maar dat wordt allemaal nog veel en veel erger met Wijkevoort (langs de Hultenseweg) en zijn werkgelegenheidsdozen voor arbeidsmigranten.

Voor wie het niet gelezen heeft in de krant: GGD slaat alarm over de luchtkwaliteit in Brabant. In héél Brabant wel te verstaan. Het bericht, prominent op de voorpagina van BN DeStem van vrijdag 10 juni ‘ademt’ een heel erg verontrustende toon: “de gezondheidsschade door de verslechterde luchtkwaliteit is aanzienlijk”. De gedachte dat we massaal vergiftigd worden verschijnt bijna verlicht op je netvlies. Oorzaak? Verkeer, verkeer en nog eens verkeer. In zekere zin doen we het allemaal zelf natuurlijk: maar de toename van de logistiek helpt niet mee.

En daarvoor hebben we buurgemeente Tilburg die de bizarre gedachte geponeerd heeft dat de samenleving baat heeft bij een loei van een logistiek park aan de rand van Gilze in de hoek bij de A58. En dat megapark wordt 100 voetbalvelden groot! Groter dan het dorp Hulten. Alsof het niks is. Ook Oosterhout doet een duit in het zakje: geloof maar niet dat hun kolossale distributiecentrum naast de A27 geen effect heeft voor Gilze en Rijen. De binnenkort aan te leggen spoortunnel in de N631 (Oosterhout-Rijen) faciliteert dat prima. Vooruitziende blik van de provincie – maar de toename van het verkeer explodeert hierdoor!

En de gezondheid is echt nu al in het geding! 1 op de 5 kinderen heeft hier astma heeft de GGD vastgesteld. Moeten we dan naar 1 op de 4 of 1 op de 3 kinderen? Of allemaal astma, als ‘nieuwe normaal’? Te gek voor woorden. De PvdA heeft maandag 4 juni jl hierover vragen gesteld aan het college om verkeerstellingen uit te voeren op de genoemde wegen en de A58. Er zijn wel heel recente tellingen, maar daar zijn we mee gefopt. Dat was namelijk in 2020. Toen legde Corona het verkeer lam en kon je zonder gevaar fietsen op de A58. De PvdA dringt aan op serieuze ‘representatieve’ tellingen die de kwalijke gevolgen van de steeds hogere verkeersdruk in beeld zullen brengen.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op sociale media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749

Waar ben je naar op zoek?