Marielle Doremalen (PvdA) overhandigt petitie aan wethouder Sandra Diepstraten (CDA)

12 september 2021

Voor het behoud van de busverbindingen via Gilze

Nadat de plannen van Arriva bekend werden om lijn 131 tussen Gilze en Tilburg te laten vervallen en om lijn 130 tussen het AZC, Gilze en Rijen in het weekend te schrappen, startte de PvdA met de petitie “Gilze moet bereikbaar blijven”. Vanaf dat moment is er door de PvdA ook contact gezocht met Arriva en de provincie om het gesprek aan te gaan en aan te geven dat de huidige busverbindingen behouden moeten blijven. Vanuit het college spant wethouder Sandra Diepstraten zich in om ervoor te zorgen dat de buslijnen 131 en 130 behouden blijven en voert daartoe een lobby bij de provincie. Als steun in de rug daarbij overhandigde PvdA-fractievoorzitter Marielle Doremalen de door veel inwoners ondertekende petitie aan haar.

Overhandiging petitie aan wethouder

Op maandag 6 september overhandigde Marielle Doremalen de petitie “Gilze moet bereikbaar blijven” aan wethouder Sandra Diepstraten. Het college stuurde al een brief aan Arriva en aan de provincie waarin zij duidelijk maakt dat de huidige plannen om busverbindingen te schrappen niet door mogen gaan. Op dit moment voert de wethouder gesprekken met de provincie hierover. Marielle Doremalen (PvdA): “Beste wethouder, neem deze petitie mee naar de overleggen die nog volgen. Er staan persoonlijke verhalen bij van inwoners die aangeven waarom een goede busverbinding via Gilze voor hen belangrijk is. Lees deze verhalen door en gebruik deze informatie om het belang van een goede busverbinding aan te geven tijdens de lobby”. Wethouder Sandra Diepstraten gaf aan dit zeker te zullen doen.

Petitie naar provincie

Samen met D66, die vlak na de aankondiging van de petitie van de PvdA, ook met een petitie gestart is, zijn beide petities al aangeboden aan Arriva. De volgende stap is het aanbieden van beide petities bij het provinciebestuur. Deze beslist uiteindelijk over het al dan niet doorgaan van de plannen van Arriva. Marielle Doremalen: “Ik heb al contact gehad met Laura de Kinkelder. Zij maakt namens de PvdA deel uit van de Provinciale Staten en heeft al vragen gesteld over de busverbindingen via Gilze. Nu zoek ik contact met gedeputeerde Christophe van der Maat”.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl