Meer betaalbare woningen op locatie Groeituin in Gilze

13 januari 2022

Meer betaalbare woningen op locatie Groeituin in Gilze

De Groeituin aan de Hoevenaarsstraat in Gilze gaat verhuizen. Dit is grond van de gemeente, dus volop kans om hierop betaalbare woningen te bouwen. De PvdA Gilze en Rijen vraagt dan ook aan de gemeente om dit als voorwaarde bij de verkoop van de grond mee te nemen.

PvdA-fractievoorzitter Marielle Doremalen: “Er worden teveel dure woningen gebouwd in onze gemeente en zeker ook in Gilze. Het betreft veelal woningen die onbereikbaar zijn voor een groot deel van onze inwoners, waaronder ook starters op de woningmarkt en senioren. Nu is de kans dat de gemeente zelf bepaalt dat er woningen gebouwd worden waar heel veel woningzoekenden al jaren op wachten. Daarom roep ik het college op om te starten met de vrijkomende grond waar de Groeituin op dit moment gevestigd is. Bouw hier alleen betaalbare woningen, want daar is juist veel behoefte aan”.

De PvdA wil dat de te bouwen woningen voor 50% uit betaalbare huurwoningen zullen bestaan en voor 50% uit betaalbare koopwoningen (in hoofdzaak met een prijs tot maximaal 280.000 euro, aangevuld met nog wat woningen in de middeldure klasse van 280.000 tot 350.000 euro). Deze voorwaarde moet in goed overleg meegenomen worden bij de beoogde verkoop van de grond aan Vexpro. Dit brengt ook een mooie woningbalans in het gebied Gilze Zuid-West met in het tegenoverliggende gebied langs het Laarspad de grote en dure woningen van ‘Ruimte voor Ruimte’ met kavels (alleen de grond dus!) van 187.000 tot 277.00 euro.