1 mei 2022

Nieuwe wethouders Gilze en Rijen geïnstalleerd Marielle Doremalen wethouder namens de PvdA

Nieuwe wethouders Gilze en Rijen geïnstalleerd

Marielle Doremalen wethouder namens de PvdA

Na de ‘stuivertje-wisselen-raadsvergadering’ van maandag 25 april zijn de drie nieuwe wethouders van Kern75, GGR en PvdA benoemd. De PvdA feliciteert de nieuwe wethouders van harte, wenst hen energie, wijsheid, maar vooral veel arbeidsvreugde. Als PvdA zijn we heel blij, na 8 jaar, opnieuw vertegenwoordigd te zijn in het college. En met wie? Met niemand minder dan Marielle Doremalen, sinds 2014 actief in de gemeenteraad.

Coalitieprogramma

Dat was me wat die raadsvergadering. Een lange zit. Met slechts één onderwerp, zijnde het coalitieprogramma, waarvan de (deels nieuwe) oppositie wel eens precies wilde weten waar al die gezichtspunten vandaan kwamen. De oppositie had zich goed verdiept in het coalitieakkoord, vond er – en zeker met scherpte – van alles van, maar stemde in. Wel met vier moties dan: één werd aangenomen en één werd ingetrokken. Bij twee bleef de coalitie bij haar standpunt. Met gegronde toelichting dan wel. Het coalitieakkoord heeft volgens de oppositie verkeerde standpunten. Dat hoort ook in de politiek om zo, verzekerd van tegenstelling, de best mogelijke beslissingen te nemen. Volgens de oppositie is het ook verre van waterdicht. Ja dat is ook precies de bedoeling om op deze manier een gezamenlijke zoektocht aan te gaan naar de best passende waarheid voor de gemeente. De heer van Iersel (Kern75), woordvoerder namens de coalitie, lichtte dat ook zo toe.

Benoeming

Na die lange raadsvergadering kwamen de benoemingen. De drie kandidaten werden met ruime meerderheid van de raad gekozen als wethouder. Maar voor Marielle helemaal bijzonder: van de voltallige raad en zonder enig voorbehoud of twijfel, kreeg zij het vertrouwen. Dat is heel mooi. Maar dan heb je ook wat waar te maken. Natuurlijk heeft Marielle haar sporen verdiend als woordvoerder voor het sociaal domein namens de PvdA. Inhoudelijk sterk en altijd zoekend naar verbinding met andere fracties.

Sterke wethouder

Met Marielle heeft het college een sterke wethouder die het sociaal domein en o.a. onderwijs en cultuur vanuit haar sociaal-democratische overtuiging verder bestuurlijk inhoud mag geven. Het vertrouwen van raad en college kan er dan wel zijn: er moet veel waargemaakt worden. Maar ze staat niet alleen. Een kritische raad, een professioneel college, een achterban met veel energie en kennis. En zeer waarschijnlijk nog wel het allerbelangrijkste: een sterk en toegewijd ambtenarenkorps.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op social media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749