16 augustus 2021

Petitie ‘Gilze moet bereikbaar blijven’ groot succes

PvdA in actie voor behoud busverbinding van Gilze met Rijen en Tilburg

Petitie ‘Gilze moet bereikbaar blijven’ groot succes

Op zaterdag 31 juli bereikte ons het nieuws dat busmaatschappij Arriva plannen heeft om busverbindingen via Gilze te schrappen. Hierdoor is Gilze in het weekend niet meer bereikbaar met het openbaar vervoer. En de rechtstreekse busverbinding met Tilburg op werkdagen zal nog slechts vier keer per dag rijden. Nog diezelfde ochtend kondigde de PvdA Gilze en Rijen aan met een petitie te komen voor het behoud van de huidige busverbindingen en later die dag stond deze al online. Inmiddels is de petitie al door bijna 600 mensen ondertekend.

Plannen schrappen busverbindingen

Op dit moment rijdt lijn 131 op werkdagen van Gilze naar Tilburg vv; daarnaast rijdt lijn 130 dagelijks van het AZC Prinsenbos via Gilze naar Rijen (NS station) vv. Arriva heeft plannen om vanaf 2022 lijn 131 te laten vervallen. In plaats daarvan gaat er twee keer in de ochtend en twee keer aan het einde van de middag een schoolliner rijden tussen Gilze en Tilburg. Lijn 130 zal vanaf 2022 niet meer in het weekend rijden. Over de plannen moet het provinciaal bestuur eind september een besluit nemen.

Provinciale PvdA fractie

Als de plannen doorgaan zal er in 2022 in het weekend geen bus meer rijden via Gilze en vervalt de rechtstreekse busverbinding op werkdagen via lijn 131 met Tilburg. Marielle Doremalen, fractievoorzitter PvdA Gilze en Rijen: “Voor mij reden genoeg om in actie te komen. Ik heb meteen contact gezocht met Laura de Kinkelder, namens de PvdA lid van Provinciale Staten en haar verzocht om zich sterk te maken voor het behoud van de huidige busverbindingen via Gilze. Zij heeft toegezegd dit te doen en hierover vragen te stellen”.

Direct petitie gestart

De PvdA is daarnaast direct een petitie gestart om ook op die manier alles in het werk te stellen om het voorgenomen besluit van Arriva terug te draaien. Marielle: “Naast de online petitie zijn we ook de straat opgegaan. Op de markt en bij de winkels in Gilze vonden we een gul onthaal. Heel veel Gilzenaren vinden het ongehoord dat de busverbindingen verdwijnen en tekenden massaal de petitie.” Deze petitie waarin wordt opgeroepen de busverbindingen in stand te houden zal binnenkort met alle handtekeningen aangeboden worden aan Arriva, het provinciaal bestuur en het college van B en W van Gilze en Rijen.

Petitie tekenen kan nog

Heeft u de petitie nog niet ondertekend, kijk dan op www.gilzemoetbereikbaarblijven.nl en teken de petitie door een mail te sturen naar [email protected]