PvdA gaat voor nieuwbouw sporthal Gilze en betaalbare woningen in onze gemeente

30 januari 2022

PvdA gaat voor nieuwbouw sporthal Gilze en betaalbare woningen in onze gemeente

Op maandag 31 januari wordt er in de gemeenteraadsvergadering onder meer gesproken over sporthal Achter de Tuintjes in Gilze en het bouwen van woningen in Tussen de Leijen in Rijen. De PvdA Gilze en Rijen komt bij beide punten met voorstellen.

Sporthal Gilze aan vernieuwing toe

Sporthal Achter de Tuintjes in Gilze is aan vernieuwing toe. Eerder leek een uitgebreide renovatie een goede optie waar ook de gebruikers zich in konden vinden. De kosten waren veel lager dan de kosten voor nieuwbouw. Kortgeleden bleek dat de hal hier niet goed genoeg meer voor is en tot op de staalconstructie gestript en opnieuw opgebouwd moet worden. Dit brengt veel extra kosten met zich mee. Het verschil in kosten met nieuwbouw wordt zo fors kleiner. Bovendien kan de hal tijdens de werkzaamheden zowel bij strippen en heropbouwen als bij nieuwbouw niet gebruikt worden.

PvdA voor nieuwbouw

De PvdA kiest op grond van goede redenen voor nieuwbouw op de huidige locatie en dient daartoe tijdens de raadsvergadering een amendement in. Fractievoorzitter Marielle Doremalen: “Bij nieuwbouw wordt de hal energieneutraal. De hal wordt iets groter en voldoet daarmee aan de eisen van NOC-NSF en de tribune kan bij nieuwbouw rolstoelvriendelijk gemaakt worden”.

Betaalbare woningen

In de raadsvergadering wordt ook gesproken over de plannen om woningen te bouwen in Tussen de Leijen in Rijen. Het idee is om daar meer dan 300 woningen te bouwen. Een goed idee volgens de PvdA want er zijn echt veel nieuwe woningen nodig. Maar dan moeten er wel de juiste woningen gebouwd worden, dus ook voldoende betaalbare woningen. Om dit te bereiken dient de PvdA een motie in waarin wij vragen om 30% van de te bouwen woningen in de betaalbare prijsklasse te bouwen (huurwoningen met een huur tot 763 euro -grens huurtoeslag- per maand en koopwoningen met een maximale verkoopprijs van 280.000 euro tot 325.000 (grens Nationale Hypotheek Garantie).

Bij alle nieuwbouwprojecten

PvdA-raadslid Peter von Meijenfeldt: “Met name voor starters en senioren is een betaalbare woning broodnodig. Het bouwen van 30% betaalbare woningen moet dan ook meegenomen worden bij de gemeentelijke gronduitgifte en vastgelegd worden in afspraken met de ontwikkelaars. Dit moet niet alleen bij het project Tussen de Leijen gebeuren, maar bij alle woningbouwprojecten in onze gemeente”.

Waar ben je naar op zoek?