7 november 2021

PvdA: GEVOLGEN VAN WIJKEVOORT ZIJN TE GROOT VOOR GILZE EN HULTEN

RAAD MOET ZICH VOORBEREIDEN OP JURIDISCHE STAPPEN TEGEN BEDRIJVENPARK TILBURG

Deze week neemt de gemeenteraad van Tilburg een besluit over het bestemmingsplan voor Werklandschap Wijkevoort. Het betreft het open agrarische gebied tussen Gilze en Hulten aan de oostzijde van Burgemeester Letschertweg. Tegen het plan diende de raad van Gilze en Rijen een zienswijze in. In de commissie Ruimte stelde de PvdA afgelopen week voor alvast na te denken over eventuele juridische vervolgstappen indien Tilburg aan het ingrijpende plan vasthoudt.

Grote gevolgen voor met name Gilze en Hulten

Toen Gilze en Rijen aan het einde van de vorige eeuw werd gedwongen om een deel van haar grondgebied af te staan aan Tilburg kon niemand vermoeden dat dit deel amper 30 jaar later onderdeel van een geschil werd tussen beide gemeenten.

Het voorgenomen Werklandschap Wijkevoort met een omvang van ca. 80 hectare dreigt namelijk het fraaie landschap tussen Gilze en Hulten ernstig aan te tasten. Het open agrarisch gebied fungeert als uitloopgebied tussen beide dorpen. Maar ook voor de woongebieden aan de westrand van Tilburg. De bouw van grote en hoge bedrijfshallen zijn niet te camoufleren door het extra groen en natuur dat Tilburg aan het gebied wil toevoegen.

Gemeenteraad voerde in zienswijze bezwaren op

De gemeenteraad besloot deze zomer in meerderheid om een zienswijze in te dienen tegen de plannen van Tilburg. Hierbij lag de nadruk op een vijftal bezwaren:

• De aantasting van het landschap en de te geringe bufferzone bij Gilze.
  • De bouwhoogte van de bedrijfshallen.
  • De verkeerstoename en gevolgen voor de gezondheid.
  • Een mogelijke concurrentie met Midden Brabant Poort in Gilze.
  • Het gebruik van de Hultenseweg als ontsluiting.

In reactie op de ingediende zienswijze is het college van Tilburg slechts tegemoet gekomen aan beide laatste bezwaren. Deze week neemt de raad van Tilburg een besluit over het plan.

Beraad over mogelijke vervolgstappen

PvdA fractielid Peter von Meijenfeldt riep afgelopen week in de commissie Ruimte de fracties op mee te denken over mogelijke vervolgstappen ingeval de raad van Tilburg het bestemmingsplan vaststelt. Enkel fracties sloten zich direct hierbij aan.

Tegen het raadsbesluit kan beroep in worden gesteld bij de Raad van State. Daarnaast kan de bestuursrechter worden verzocht om met een voorlopige voorziening de uitvoering van het plan tegen te houden.

Los van het feit dat de hoop is dat de raad van Tilburg het plan afkeurt, vindt de PvdA dat het belang van de inwoners van onze gemeente verdere stappen rechtvaardigt. En dat hierbij mogelijke kosten van juridische bijstand geen beletsel mogen zijn.

Een werkgroep uit de raad moet nu het besluit van Tilburg gaan beoordelen.

Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl