16 mei 2022

PvdA hoopt voor behoud school en peuterspeelgroep Hulten

De volle tribune bij de raadsvergadering van 12 mei contrasteerde met een agenda van vier hamerstukken en drie moties. Hier was wel iets serieus aan de hand. Een debat over het behoud van de basisschool en de peuterspeelgroep. Spandoeken tussen bezemstelen gespannen zijn geen gemeengoed in de raadzaal, maar hier was Hultens vitaliteit. Een spannend moment ook voor de coalitie omdat behoud van de scholen in de kleine kernen in het programma staat.

Nuwelijn heeft de intentie uitgesproken om binnen enkele jaren basisschool De drie musketiers en peuterspeelgroep Hummeldonk te sluiten. Alles en iedereen in Hulten vond dat dat niet kon. De scholen, het gemeenschapshuis, carnaval, Halloween: het hangt allemaal aan elkaar vast en de school als schakel ertussenuit halen kan niet. Twee betrokken insprekers en een debat van een uur tussen de fracties die het in minder dan 3 minuten over de intentie van de motie eens waren om vervolgens met zijn allen de precieze motietekst minutieus te analyseren. Wat staat daar precies en hoe zit dat collegebevoegdheden versus schoolbestuur-bevoegdheden? Maar aan het van de rit bleek dat niet voor niets.

Hoe langer het debat duurde, hoe eensgezinder de fractie met elkaar werden. Hoezo: sluiting? Wethouder Doremalen (PvdA) deed erg haar best de raad te overtuigen dat de motie niet nodig was om met het bestuur te gaan praten; maar er moest en zou een motie aangenomen worden. En aanvankelijk leek er geen meerderheid. Aanpassingen waren nodig. De definitieve motietekst vol met doorhalingen, correcties in rood en blauw en taalkundige mitsen en maren. Dat maakte de motie toepasselijk want het leek net op een proefwerk van school.

Wat PvdA op zijn zachts gezegd vreemd vond was dat het sterk de schijn had dat de interne afstemming bij Nuwelijn niet correct gevolgd is. Het bestuur van Nuwelijn is verplicht de voorgenomen sluiting van de school als advies voor te leggen aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Dit lijkt niet gedaan te zijn. En dan is een debat in de raad net een station te ver. PvdA verzoekt het bestuur en GMR elkaar eens diep in de ogen te kijken en kijken wat democratie betekent op schoolniveau.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op social media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749