PvdA mordicus tegen diepe auto-te-gast tunnel bij station

16 februari 2022

PvdA mordicus tegen diepe auto-te-gast tunnel bij station

De raadscommissie ruimte discussieerde afgelopen dinsdag over de Spoorzone. Als dit college op 7 maart haar zin krijgt dan ligt er in 2027 een tunnel bij het station waarbij het wegdek 5(!) meter onder maaiveld ligt. En er aldus een 250 meter lange betonnen bak centraal in Rijen ligt waar fietsers maar moeten zien hoe ze de 4-procentshelling met een hoogteverschil van 5 meter overwinnen. Zo’n steile heling is ingewikkeld met een kindje voor- en achterop, of met versleten knieën. Om over mindervaliden maar niet te spreken.

Is de auto-te-gast tunnel wel veilig voor fietsers, werd ons herhaaldelijk gevraagd? Volgens onderzoeksinstituut SWOV wel. Maar SWOV kijkt van boven af en dan zie je de steile helling niet. Volgens de Fietsersbond is hij in ieder geval niet veilig. Maar dit college vraagt het de Fietsersbond niet. Dus weten we niet of die steile helling wel veilig is.

De PvdA Gilze en Rijen wilde in 2014 een verdiepte ligging van het spoor zelf. We werden uitgelachen. Haha: veel te duur, of we helemaal gek waren geworden. Nee, en dan nu het bedrag: 60 miljoen, meneertje. Niemand lacht. In december kwam er nog 15 miljoen bij: zomaar en helemaal uit het niets. Dan stel je de vraag: ‘blijft het daar nu bij?’ Als we nu kijken hoe snel de bouwkosten van onze sporthallen de pan uitrijzen, dan vrezen we van niet. De tunnel wordt een zware financiële molensteen om de nek van onze inwoners.

Nog steeds wil de PvdA deze tunnel niet. Veel te diep, veel te steil, veel te duur en niet veilig genoeg voor fietsers omdat auto’s en fietsers van beide kanten samen op één weg door de tunnel heen moeten. De PvdA weet wel zeker dat een fiets- en voetgangerstunnel beter is. Aangenaam voor omwonenden en zo’n ruimtevretende en opvallende betonnen bak is dan ook niet nodig. Maar hoe denkt de rest van Rijen erover? Het is toch verrassend stil. Er is de laatste maanden door 18 personen een zienswijze ingediend (met in totaal 175 bezwaren). Dat is een fractie van heel Rijen. Als we echter mensen op straten en pleinen spreken dan lijkt er weinig draagvlak voor deze prestigetunnel. De PvdA besteedt het nu nog beperkt beschikbare gemeentelijke budget veel liever aan noodzakelijke voorzieningen zoals  woningbouw en de herbouw van de sporthallen in Gilze en in Rijen.