PvdA over Wijkevoort en de weekendbusverbinding in Gilze

16 december 2021

PvdA over Wijkevoort en de weekendbusverbinding in Gilze

Op 20 december 2021 is de laatste raadsvergadering van dit kalenderjaar. In die vergadering zal de PvdA met een voorstel komen om in beroep te gaan tegen de plannen voor Wijkevoort en met een voorstel om de weekendbusverbinding via Gilze toch te behouden.

Wijkevoort

De gemeente Tilburg wil in het open gebied Wijkevoort megabedrijfshallen bouwen. Hierdoor verdwijnt het open landschap en de rust die men in dit gebied vlakbij onze gemeente kan vinden. Op initiatief van de PvdA Gilze en Rijen diende onze gemeenteraad een zienswijze tegen deze plannen in. Alleen D66 onderschreef deze zienswijze niet. Inmiddels blijkt dat de gemeente Tilburg niet tegemoet komt aan onze zorgen. Er kan door de gemeenteraad een beroep ingesteld worden bij de Raad van State. De PvdA dient op 20 december een motie in om als gemeenteraad van Gilze en Rijen beroep in te gaan stellen, opdat de gemeente Tilburg haar plannen herziet.

Busverbinding Gilze

Busmaatschappij Arriva wil per 1 januari 2022 de busverbindingen via Gilze versoberen. Lijn 131 (doordeweeks van Gilze naar Tilburg en vv.) werd in de plannen vervangen door een schoolliner die vier keer per dag zou rijden.. Lijn 130 (AZC via Gilze naar Rijen en vv.) vervalt in het weekeinde, zodat er bij het AZC en Gilze geen ov-verbinding meer is in het weekeinde. Vanuit de PvdA startten wij een petitie. D66 deed dit ook. Veel inwoners tekenden de petities en dezen werden gesteund door alle gemeenteraadsfracties ingediend bij gedeputeerde Van der Maat. Uitkomst van dit alles: lijn 131 blijft behouden, maar rijdt niet tussen 10.00 uur en 14.00 uur. Voor lijn 130 in het weekeinde lag er een plan om via een tweejarige bijdrage vanuit provincie, gemeente en COA te zorgen voor het behoud van deze verbinding.  Het COA wil echter niet bijdragen. Daarom dient de PvdA op 20 december een amendement in met de opdracht aan het college om nogmaals met het COA en de provincie in gesprek te gaan over de financiële bijdrage en vervolgens als gemeente bij te dragen wat nodig is om de busverbinding in het weekeinde te behouden.

Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl