PvdA roept op tot herzien van het kapbeleid

20 juni 2022

PvdA roept op tot herzien van het kapbeleid

Vorige week schreef PvdA hier over de toename van het verkeer en de kwaliteit van de lucht.  Deze week kreeg onze fractie een vraag van een betrokken burger over het planten van bomen voor schone lucht. Bomen en schone lucht: dat is een kloppende combinatie.  Het belang van bomen dringt langzaam wel bij iedereen door. Gelukkig maar.

Aan de hand van kapvergunning schijnen er in de eerste vijf maanden van dit jaar al zo’n 500 bomen te zijn gekapt. Nu hebben wij wel een voorstelling dat iemand een in de jaren ’6 geplante byzantijnse ceder uit zijn krappe voortuintje wil hebben. Maar die 500 bomen zullen beslist niet allemaal ceders uit voortuinen zijn geweest. De raad kan dat niet goed voorkomen. Politiek is politiek en dan is het enige dat de raad kan doen is haast maken met herziening van het kapbeleid. Het gaat nu soms wat makkelijk.

Bomen zijn belangrijk voor schone lucht; voor tegengaan van hittestress; voor opname van CO2; voor insecten,; daarom weer voor vogels en ga zo maar door. Bovendien zijn ze ook nog eens in zomer, herfst, winter en lente  mooi. Op de routekaart van Rijen Ruikt dit jaar (12 juni) stonden circa 8 plaatsen met monumentale Rijense bomen getekend. Die kaart valt nog te downloaden. Wat dan opvalt is dat ze eerder op fiets- dan op loopafstand staan. En als we nu een boom planten is hij over 100 jaar monumentaal. Opschieten doet dat dus niet.

Misschien zijn er wel burgers die zelf een boom willen planten. Let dan wel op dat het inheemse bomen zullen zijn. Een plataan is een prachtige boom maar omdat hij niet oorspronkelijke en inheems is, wordt hij door insecten net zo bemind als een lantaarnpaal bij daglicht. Bomen en insecten zijn samen ontwikkeld: co-evolutie. Daarom staat in ons bomenbeleidsplan ook de voorkeur voor bijvoorbeeld grove den, wilg, eik, meidoorn. Maar een plataan is natuurlijk prachtig en de lucht schoon maken doet hij zeker.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op sociale media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749