PvdA vindt dat fietsplan de kool en de geit spaart

19 mei 2022

PvdA vindt dat fietsplan de kool en de geit spaart

Ambtenaren en adviseurs gaven maandag 16 mei een uiteenzetting over het fietsplan dat in de maak is. Dat plan moet, richting 2030 het fietsen aantrekkelijker maken in de gemeente. Daar moet wat veel voor gebeuren en er hebben nu al meer dan 50 mensen gereageerd op het concept plan (dat kon tot 22 mei).

De inwoners van Gilze en Rijen willen in 2030 fietsen. Met nadruk op willen, ofwel: we laten met zijn allen voor ons plezier de auto staan. Daar is wat voor te zeggen natuurlijk. Fietsen is gezond, duurzaam en brengt de mens nader tot elkaar. Bovendien heeft elke auto 25 vierkante meter parkeerruimte, 80 vierkante meter rijruimte en 15 vierkante meter zonnepaneel nodig. Als we met zijn allen gaan fietsen hebben we ook nog eens meer ruimte.

Voor de fietser worden extra fietspaden gemaakt en zij worden gemoderniseerd; wegen worden anders ingericht; hobbels eruit gehaald en er komen aantrekkelijke rusthaltes. Fietsen gaat comfortabel en veilig worden. Dat wil zeggen als we daarnaast ook zorgen dat fietsen ook echt aantrekkelijker wordt dan de auto. Want gemak is verslavend.

We moeten dus wel bewust de fiets belangrijker maken dan de auto. En dat blijft in het fietsplan zomaar in het midden. PvdA pleit al lang voor 30 km in de bebouwde kom. Ook de Hoofdstraat kan zeker fietsvriendelijker. Maar kansen volop: het nieuwe centrumplan en de spoortunnel geven allemaal kansen voor fietsvriendelijkheid. De gemeenteraad kan zich voor het fietsplan geïnspireerd voelen door het zomerse weer en in het vooruitzicht de hemelvaarts- en pinksterdagen. PvdA neemt aan dat het Raadhuisplein dan ook nagenoeg autovrij zal zijn tijdens vergaderdagen

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op social media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749