PvdA voorstel: kijk samen met bewoners wat er beter kan in hun buurt!

30 mei 2021

Wijk- of buurtschouw krijgt geen gehoor bij coalitie

PvdA voorstel: kijk samen met bewoners wat er beter kan in hun buurt!

In de gemeenteraad van 29 april jl. diende de PvdA Gilze en Rijen een motie in met de vraag aan het college om te starten met een wijk- of buurtschouw. Dit door samen met de bewoners een rondgang te maken door hun wijk of buurt om na te gaan of er ‘obstakels’ zijn in de openbare ruimte. En of er ideeën of initiatieven zijn bij de bewoners hoe de openbare ruimte en leefbaarheid van hun buurt kan worden verbeterd. In de negentiger jaren bleek dit onder de noemer sociale vernieuwing enorm aan te slaan. En ook nu in 2021 is daar nog steeds niks mis mee.

Motie wijk- of buurtschouw

Zoals hierboven beschreven diende de PvdA een motie wijk- of buurtschouw in. Het idee hierachter is dat bewoners van een bepaalde wijk of buurt in Rijen, Gilze, Molenschot en Hulten samen met wethouder(s), ambtenaren, woningcorporatie, wijkteam en de wijkagent een rondgang maken door hun wijk en hierbij samen de problemen, obstakels en ideeën kunnen bespreken. Op deze manier kunnen inwoners bij de politiek aangeven wat zij echt belangrijk vinden voor hun wijk en wordt de afstand tussen inwoners en politiek verkleind. Helaas was er geen meerderheid te vinden voor deze motie. PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen stemden voor; Kern75, Gemeentebelang, CDA en VVD stemden tegen. Wethouder Van der Veen (Kern75) zag geen meerwaarde van een dergelijk initiatief.

PvdA benieuwd wat inwoners vinden van hun buurt

PvdA-fractievoorzitter Marielle Doremalen: “Ik vind het een gemiste kans dat de gemeenteraad er niet voor heeft gekozen om te gaan starten met wijk- en buurtschouwen in onze gemeente. Ik ben van mening dat de bewoners van een buurt zelf heel goed weten wat er beter kan en moet in hun buurt”. Daarom is de PvdA Gilze en Rijen voornemens om zelf na de vakantie als de coronamaatregelen het toelaten van start te gaan met een rondgang door buurten en wijken. Het is de manier om zo in een bepaalde wijk of buurt wensen en ideeën bij onze inwoners op te halen. Om vervolgens samen met deze inwoners te kijken hoe deze ideeën kunnen worden gerealiseerd. Het kan hierbij gaan om wensen of problemen rondom openbare ruimte, leefbaarheid, veiligheid, enz.

Ideeën?

Heeft u ideeën hoe uw wijk kan worden verbeterd en wilt u die met ons delen? Meldt u zich dan bij ons, dan komen wij met u en de medebewoners van uw buurt praten en lopen we met u een rondje door de wijk.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl