PvdA-wethouder Marielle Doremalen zet koers uit in het sociaal domein

3 juli 2022

PvdA-wethouder Marielle Doremalen zet koers uit in het sociaal domein

Op basis van “Koers sociaal domein gemeente Gilze en Rijen: samen verschil maken” zet het college jaarlijks de koers uit voor het komende jaar. Het colleg geeft dit jaar met   zichtbare prioriteiten aan hoe de gestelde doelen te bereiken. Marielle Doremalen, als wethouder namens de PvdA, laat daarmee zien dat haar passie ligt in het sociaal domein. Inwonersparticipatie is een centraal thema in het koersdocument.

Meedoen en erbij horen

Naast de traditionele thema’s zoals inclusie (erbij horen en mee kunnen doen voor mensen met een beperking), zorg voor lage inkomens en zorg voor mensen die buiten de boot dreigen te vallen, zet het koersdocument zwaar in op jongeren en jongerenparticipatie. Terecht natuurlijk. Tijdens Corona leek deze groep bijna van ondergeschikt belang en dat hoort niet. Dat wordt in het koersdocument dan ook gecorrigeerd. Zo staat er in het voorstel een budget voor een ‘aanjager’ voor jongerenparticipatie. Prachtig. De jeugd heeft de toekomst en ook de enorme maatschappelijke opgave voor duurzaamheid moet mede met hun inbreng vormgegeven worden.

In gesprek gaan

Enigszins eufemistisch stelt het koersdocument vast dat ‘onze samenleving best ingewikkeld is gemaakt’. Ja, dat kun je wel stellen. 100.000 regels die alleen in ambtelijke taal uitgelegd worden levert veel angst op bij inwoners om eens mee te denken. Maar daar gaat wat aan gebeuren. Participatie wordt het credo voor de komende jaren. Dat we daarvoor gebruik maken van ‘verschillende communicatiekanalen’ zet dan weer te denken. Door kanalen varen boten, toch? Wij zullen onze eigen wethouder eens vragen of dit niet gewoon gesprekken moeten zijn.

Wat goed is, blijft goed

Het is ook goed om vast te stellen dat veel goede zaken blijven. Goed en passend onderwijs voor de jeugdigen; gezonde leefstijl bevorderen en uiteraard steun aan kwetsbare inwoners, mantelzorgers en mensen met schuld of in armoede. Samenlevingsbreed zien we alle goede accenten passeren die we in de loop der tijd verworven hebben en dus zeker niet laten vallen. Zo hoort het volgens de PvdA: Samen Bouwen we aan Gilze en Rijen.