4 juni 2022

PvdA wil aantrekkelijk personeelsbeleid

Dat er een tekort aan arbeidskrachten is weet zo onderhand iedereen wel. Hoewel je eigenlijk beter kunt stellen dat er een ’teveel aan werk’ is. Er staan momenteel in ons land ruim 130 vacatures tegenover elke 100 werklozen. Van elders worden arbeidskrachten naar ons land gehaald om het in Nederland geplooid te krijgen. En ook het tekort aan arbeidskrachten in de maatschappelijk sector, dus ook voor onze ambtenaren, wordt nu echt nijpend.

Mens is geen machine

Na 20 jaar neoliberaal uithollen komen we erachter dat de mens niet echt als een soort machine in te zetten is. De SER (Sociaal Economisch Raad) kwam 25 mei met de briljante mededeling dat het werk in de publieke sector gemaakt moet worden. Goh, wat een vondst: lezen we al niet tien jaar in de kranten dat, bijvoorbeeld, leerkrachten het vervelend vinden dat ze meer met administratie dan met hun vak bezig zijn.

Mooie baan

En juist in het openbaar bestuur draait het om passie en betrokkenheid. In de ABG-gemeenten, waar Gilze en Rijen toe behoort, is het personeelstekort ook goed merkbaar. Dat onze ambtenaren toch nog goed gemotiveerd zijn, bleek op de ‘radenavond’ in het gemeentehuis. De raadsleden konden de laatste maandagavond in mei uitgebreid met ambtenaren van gedachten wisselen. Dat gaf best een positief beeld want de een na de ander wist te vertellen dat hij of zij de mooiste baan had van de wereld. Dat moeten we ook zo zien te houden.

Goede service

Van groot belang is dat we als gemeente ook in deze tijd van krapte een goede service kunnen (blijven) bieden aan onze inwoners en bijvoorbeeld binnen redelijke termijnen aanvragen voor vergunningen e.d. af kunnen doen. We moeten daarbij als werkgever aantrekkelijk zijn voor werkzoekenden.

Binden van mensen

De PvdA roept het college en het bestuur van ABG dan ook op om naast werving van personeel vooral ook in te zetten op het binden van de mensen die we hebben. Veel arbeidsvreugde en ruimte voor eigen inbreng garandeert daarbij niet alleen de beste prestatie, maar vermoedelijk ook de laagste kosten voor de gemeente.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op sociale media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]

06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749