28 november 2021

PvdA wil dat alle rijksgelden voor corona ten goede komen aan de inwoners

Op maandag 22 november stond het lokale corona herstelplan op de agenda van de gemeenteraad. Hiervoor worden de gelden gebruikt die onze gemeente vanuit het rijk gekregen heeft om de gevolgen van de coronamaatregelen te verlichten.

TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten)

In het corona herstelplan wordt er onder meer geld beschikbaar gesteld voor een goede ideeënfonds voor onze inwoners, verenigingen en ondernemers, komt er geld voor verenigingsondersteuning en voor een noodfonds voor schrijnende gevallen. Dit alles wordt gefinancierd vanuit de rijkssteunpakketten om de gevolgen van corona te verlichten. Door het rijk zijn ook TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) gelden gegeven om inwoners en ondernemers die financieel in de problemen kwamen door de corona maatregelen te helpen. Nu kan men geen gebruik meer maken van deze regeling. In onze gemeente resteert nog ongeveer 235.000 euro aan deze TONK gelden. Dit bedrag is niet toegevoegd aan de financiële middelen die beschikbaar zijn voor het corona herstelplan.

TONK gelden toevoegen aan corona herstelfonds

Daarom diende de PvdA een amendement in om de resterende TONK gelden toe te voegen aan het budget voor het corona herstelfonds. PvdA fractievoorzitter Marielle Doremalen: “Deze gelden zijn door het rijk gegeven om onze inwoners te steunen in coronatijd. Ze moeten dan ook ten goede komen aan onze inwoners, ondernemers en verenigingen en horen bij de middelen voor het corona herstelplan. Ze mogen niet zomaar in de algemene reserve terecht komen”.

Noodfonds schrijnende gevallen

In het corona herstelplan zit ook een noodfonds voor schrijnende gevallen. Hiermee kunnen onder meer mensen die financieel in de problemen komen, geholpen worden. Juist nu de prijzen voor onder andere de dagelijkse boodschappen en energie fors stijgen, is de verwachting dat er meer inwoners in financieel zwaar weer terecht zullen komen. Daarom stelde de PvdA in het eerder genoemde amendement ook voor om het budget voor het noodfonds voor schrijnende gevallen te verhogen. Helaas was er geen meerderheid voor het amendement van de PvdA. Komt u financieel in de problemen door de hogere lasten, neem dan contact op met de gemeente voor ondersteuning of vraag de PvdA om advies.