PvdA wil een regenboogpad in Gilze en in Rijen

27 juni 2021

Blijvend signaal voor acceptatie van LHBTIQ+’ers

PvdA wil een regenboogpad in Gilze en in Rijen

Wie kent het niet: een regenboogpad. Door de kleuren van de regenboog op het wegdek, op een plein, of op het trottoir te zetten wordt er aandacht gevraagd voor de acceptatie van LHBTIQ+’ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, intersekse, queer). Volgens de PvdA Gilze en Rijen zou een regenboogpad in Gilze en in Rijen een mooi signaal zijn van steun voor en acceptatie van LHBTIQ+’ers.

Niet altijd vanzelfsprekend

Het lijkt zo vanzelfsprekend dat iedereen mag zijn zoals hij of zij is, ongeacht zijn of haar geaardheid. Toch blijkt dit helaas niet altijd zo te zijn. Discriminatie van LHBTIQ+’ers is een gegeven. Kijk maar naar de recente wetgeving in Hongarije en ook in ons eigen land komt het nog steeds voor dat LHBTIQ+’ers vanwege hun geaardheid worden lastiggevallen of mishandeld.

Regenboogvlag

Landelijk is ongeveer 1 op de 20 homo- of biseksueel en 1 op de 250 transgender. En dat zal in onze gemeente niet anders zijn. Daarom is en blijft het belangrijk om aandacht te vragen voor de acceptatie van LHBTIQ+’ers. De gemeente Gilze en Rijen doet dit op sommige dagen in het jaar al door de regenboogvlag te hijsen bij het gemeentehuis, zoals op Coming Out Day. Een mooi gebaar, maar aan het einde van de dag wordt de vlag weer gestreken en opgeborgen.

Iedereen telt mee

De PvdA Gilze en Rijen vindt dat iedereen meetelt en waardevol is, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, levensovertuiging en geaardheid. Wij willen dat Gilze en Rijen een gemeente is en blijft waarin men naar elkaar omkijkt en eenieder accepteert zoals hij of zij is. Daarom wil de PvdA een regenboogpad in Gilze en in Rijen als blijvend teken om aandacht te vragen voor de acceptatie van LHBTIQ+’ers. Marielle Doremalen, fractievoorzitter PvdA: “De regenboogpaden zijn een prachtige aanvulling op het hijsen van de regenboogvlag bij het gemeentehuis. Het maakt duidelijk dat wij als gemeente staan voor de acceptatie van LHBTIQ+’ers en geen discriminatie, intimidatie of geweld tegen LHBTIQ+’ers dulden”.

Mooie locaties

Een mooie locatie in Gilze en in Rijen heeft Marielle ook al in gedachten: “Ergens op een plaats waar veel mensen komen, bijvoorbeeld in Rijen op het wegdek bij het Wilhelminaplein of juist op het plein zelf en in Gilze op de Tip waar het regenboogpad ingepast kan worden in de huidige herinrichting van het plein”.

Hoe nu verder?

In de gemeenteraad van 19 juli zal de PvdA Gilze en Rijen via een motie het college oproepen om in Gilze en in Rijen een regenboogpad aan te leggen. Wij hopen uiteraard dat deze motie door de gemeenteraad breed omarmd zal worden, zodat er spoedig over gegaan kan worden tot realisatie van de paden.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

Waar ben je naar op zoek?