“Samenleving moet ingericht zijn voor iedereen”

19 juli 2022

ccccccc

PvdA is blij met het draagvlak voor het inclusiebeleid

Maandag 11 juli jl. kwam de raad bijeen om te debatteren over het perspectief op de komende jaren. Dat gebeurde aan de hand van een 20 pagina’s tellende nota die, toepasselijk, ‘perspectiefnota’ heet. Voor het college was dit de eerste perspectiefnota en daarom een lakmoestest.

Een inspreker
Voor zowel college als raad was deze eerste keer wat onwennig: nieuwe mensen, nieuwe rollen en nieuwe posities. Wisselen van oppositie naar coalitie, en vice versa, vraagt natuurlijk ook om een ander strijdtoneel. De avond begon laat in de middag al met een inspreker die in een persoonlijk betoog de vraag stelde waarom er van dat inclusiebeleid zo weinig terecht kwam. En blijft dat ook zo?

Inclusiebeleid
Het inclusiebeleid is voor PvdA in het coalitieprogramma een duidelijk speerpunt. Inclusie betekent grofweg dat de samenleving niet alleen ingericht is voor de gemiddelde mens, maar werkelijk en helemaal voor iedereen. Bij inclusie zijn er geen buitenbeentjes?

Dat betekent bijvoorbeeld het toepassen van rubber tegels voor blinden en afritten voor rolstoelbezitters tot, bijvoorbeeld, belangrijke berichten in een begrijpelijke taal zetten.

En eigenlijk alles wat daartussen zit.

Grote ambities
Over het begrote bedrag voor inclusie spiegelde de VVD de wethouder op enigszins cryptische wijze voor dat het ‘licht’ contrasteerde met de ambitie; en de hele raad was voorts van mening dat er wel eens vaart in mag komen.

Dat is allemaal een opsteker voor Marielle Doremalen die als wethouder namens de PvdA voor inclusiebeleid verantwoordelijk is.

Als fractie begrijpen we dat het door die combinatie van eensgezindheid in de raad en een echte PvdA-wethouder wel goed moet komen.

En tja, er moet natuurlijk eerst nog een gedegen plan komen. Zo werkt dat ook in de politiek: eerst een plan door de raad en dan pas uitvoeren. Maar dat de gemeente Gilze en Rijen met inclusie een sprong voorwaarts gaat maken staat buiten kijf.

meer informatie

Voor meer informatie: zie onze website: gilzerijen.pvda.nl of volg ons op sociale media. Of bel of mail onze raadsleden: Anthony Bisschops email [email protected]  06-26117404 of Ton van Gageldonk email [email protected] 06-22972749