Sociale inbreng PvdA bij perspectiefnota

12 juli 2021

Op de bres voor jeugdigen en werkzoekenden

Sociale inbreng PvdA bij perspectiefnota

Op 12 juli wordt de perspectiefnota 2022 behandeld in de gemeenteraad. De PvdA staat daarbij pal voor meer betaalbare woningen en een groene gemeente. Maar wil vooral ook ervoor zorgen dat iedere inwoner met een hulpvraag op het gebied van jeugdzorg snel verder geholpen wordt. En extra aandacht voor werkzoekenden zodat zij écht gezien worden.

Jeugdzorg in de knel

Jeugbescherming Brabant biedt zorg aan de meest kwetsbare kinderen en jongeren. Jeugdbescherming Brabant kampt al geruime tijd met een tekort aan geld vanwege te lage tarieven, met een personeelstekort en lange wachttijden. Op dit moment is er een opnamestop met alle gevolgen van dien, ook voor onze gemeente. Jeugdigen kunnen niet terecht bij Jeugdbescherming Brabant. Gelukkig kan het Sociaal Team in onze gemeente overbruggingszorg verlenen. Hierdoor moeten gezinnen met een minder ernstige hulpvraag langer wachten op hulp vanuit het Sociaal Team. Hetzelfde geldt voor het Dorpsteam dat er eigenlijk is voor lichte hulpvragen en opvoedkundige ondersteuning.

Snelle hulpverlening vereist

Men komt daar niet meer aan toe, omdat men inwoners met een grotere hulpvraag niet kan doorverwijzen naar het Sociaal Team wegens de wachttijden daar. Zodoende verleent het Dorpsteam nu hulp aan deze mensen. Marielle Doremalen (fractievoorzitter PvdA): “Ik vind dat eenieder met een hulpvraag in onze gemeente snel geholpen moet worden. Daarom zal ik namens de PvdA een motie indienen met het verzoek aan de wethouder om snel een plan van aanpak te maken om hiervoor te zorgen, ook als dit betekent dat we tijdelijk extra mensen in dienst moeten nemen bij het Sociaal Team of het Dorpsteam”.

Werkzoekenden met een bijstandsuitkering

Recent is er een onderzoek geweest naar de re-integratiemogelijkheden voor werkzoekenden met een bijstandsuitkering in onze gemeente. Uit dit onderzoek volgden verbeteropties. Ook blijkt dat een consulent meer dan 100 werkzoekenden begeleidt, een hoog aantal. De inmiddels niet meer bestaande werkstraat wordt gemist. Door middel van de werkstraat is er regelmatig contact tussen werkzoekenden en consulent. De deelnemers volgen een gevarieerd programma, krijgen weer zelfvertrouwen en motivatie om aan de slag te gaan. De consulenten leren zo de werkzoekenden beter kennen waardoor ze een beter passende (vrijwilligers)werkomgeving kunnen zoeken.

Geld voor verbeterpunten

Het college wil jaarlijks 30.000 euro bezuinigen op re-integratie. De PvdA vraagt middels een motie dat er juist gekeken wordt wat er aan geld nodig is om de verbeterpunten uit het onderzoek te realiseren en dat de werkstraat in een of andere vorm terugkeert.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

Waar ben je naar op zoek?