Zeker zijn van eerlijke verdeling energietransitie

8 januari 2019

De gemeente Gilze en Rijen werkt aan het opstellen van een gemeentelijke duurzaamheidsvisie. Belangrijke elementen hierin zullen maatregelen zijn om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. Onderdeel hiervan is de energietransitie. De PvdA Gilze en Rijen vindt dat de lasten van de maatregelen niet teveel bij de burgers mogen liggen.

Forse aanpak nodig
Dit voorjaar zal het college een nieuwe gemeentelijke duurzaamheidsvisie presenteren. Vooruitlopend hierop konden de bewoners een online-enquête invullen en vindt op 29 januari a.s. een bewonersavond plaats in De Boodschap.

Er liggen flinke uitdagingen voor de gemeente om de doelen te bereiken die in het landelijke ontwerp-klimaatakkoord zijn opgenomen. Door energiebesparing, isolatie van gebouwen en opwekking van duurzame energie (wind, zon, bodemwarmte e.d.) moet de opwekking van energie uit kolen, olie en aardgas sterk reduceren.
Forse opgaven liggen er ook voor de reductie van de CO2 uitstoot. Stelde de gemeente eerder als doel om dit te reduceren met 30% in 2020 en 40% in 2030, de landelijke doelstelling gaat ervan uit dat dit 49% moet bedragen in 2030. Dit zal ook een forse extra inspanning vragen door Gilze en Rijen.

Lasten eerlijk verdelen
Uit het resultaat van de zogenaamde klimaattafels komen grote twijfels naar voren over wie de kosten voor het klimaatbeleid en de noodzakelijke energietransitie gaan dragen. Het kabinet en de regeringspartijen stellen hiervoor onder meer diverse vormen van subsidies in het vooruitzicht. Maar onduidelijk blijft of de grote bedrijven die het leeuwendeel leveren van de CO2 uitstoot ook daadwerkelijk technisch en financieel gaan bijdragen aan het terugdringen. Van de totale CO2 uitstoot is grofweg 22% toe te rekenen tot de huishoudens. De uitstoot van CO2 door bedrijven is de afgelopen jaren verder toegenomen. Burgers mogen niet opdraaien voor de hiermee verband houdende kosten.

Betaalbaar
De PvdA Gilze en Rijen zal zich bij de uitwerking van het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid nadrukkelijk inzetten voor een schone en voor burgers betaalbare oplossing van het klimaatprobleem. PvdA-fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “En dat onze inwoners zeker kunnen zijn van een eerlijke verdeling van de lasten, afhankelijk van de mate waarin wordt bijgedragen aan de milieuvervuiling. Én dat lagere inkomens er zeker van kunnen zijn dat het niet mag leiden tot hogere woonlasten of dure investeringen”.

De PvdA-fractie vindt dat dit standpunt ook als uitgangspunt tot uitdrukking moet komen in de gemeentelijke duurzaamheidsvisie.

Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met:
Marielle Doremalen, [email protected]  06  44 21 36 64 of
Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06  53 25 40 02