18 december 2016

Zondagsbrief Attje Kuiken

Leden van de PvdA krijgen elke week via mail een ‘zondagsbrief’. Deze week van Attje Kuiken. De inhoud van deze brief delen we graag met u.

“Het was een bewogen week. Dankbaar ben ik voor het vertrouwen dat ik kreeg om de taak van fractievoorzitter op mij te nemen. Gelijktijdig voelt het als een geleende stoel. De reden is verdrietig. Net zoals veel partijgenoten had ik een brok ik mijn keel toen ik van Diederik hoorde dat hij de Tweede Kamer zou verlaten. Met groot respect voor zijn tomeloze energie, zijn grenzeloze kennis en het feit dat hij in elke onmogelijke situatie toch weer een oplossing ziet. Diederik, dank je wel voor alles.

Mijn felicitaties zijn natuurlijk voor Lodewijk. We gaan nu samen vooruit om er met alle partijgenoten een mooie campagne van te maken. Wij bieden een fatsoenlijk en sociaal alternatief tegenover de ieder-voor-zich economie van de VVD of de zondebokpolitiek van Wilders.

Waar we vandaan komen is veelal bepalend voor de politieke kleur die wij als volwassenen kiezen. Dat geldt ook voor mij. In de wijk waar ik ben opgegroeid was het voor een kind zoals ik niet vanzelfsprekend om te gaan studeren. Ook toen waren veel moeders blij als het geld op het eind van de maand weer net niet op was. En ook toen hingen er al lang geen touwtjes meer in de brievenbus, omdat er veel criminaliteit was.

Ik prijs me nog alle dagen gelukkig met de kansen die ik heb gekregen. Wij hebben er hard voor gewerkt en mijn moeder en ik hebben ons boven verwachting gered. Dat is echter niet voor ieder gezin vanzelfsprekend. Daarom vind ik de verzorgingsstaat nog steeds een groot goed. Het geeft geborgenheid en zekerheid. We hebben lang gevochten om in die verzorgende samenleving te mogen leven. Nederlanders zijn daar terecht trots op en we willen die verworvenheid koesteren en onderhouden.

En natuurlijk voel ik de bezorgdheid over pensioen, werk of de kwaliteit van zorg. Maar ik zal nooit accepteren dat we door die angst afgestompt raken. Dat we politieke oplossingen accepteren die sommige mensen volledig ten goede komen maar anderen in de kou laten staan. Een partij als 50plus die alleen voor ouderen opkomt, staat haaks op het idee van solidariteit. Ze creëren een valse tegenstelling, zetten generaties tegen elkaar op. Maar iedere opa en oma weet: het geluk van grootouders kan nimmer ten koste gaan van de toekomst van hun kleinkinderen.

Ook accepteren we niet de politiek van de verdeeldheid, zondebokpolitiek, zoals de dat PVV doet. Ze schreeuwen trots te zijn op Nederland, maar ondertussen gaan ze de pilaren waarop de rechtvaardigheid in ons land gebouwd is, zoals de grondwet en onafhankelijke rechtspraak, met een sloophamer te lijf. De grootste kans om zondebokpolitiek in Nederland weer aan de macht te helpen is de VVD. Of, zoals Lodewijk het gisteren zei: ‘nu doen ze nog alsof ze het alternatief zijn voor de PVV maar straks krijg je er twee voor de prijs van één.’

Daarom aan ons de opdracht een fatsoenlijk sociaal alternatief te schetsen. Wij hebben een waslijst aan concrete maatregelen in ons verkiezingsprogramma om onrecht te bestrijden. Vast werk verdient een vast contract. We schaffen het eigen risico in de zorg af. De lonen bij bedrijven en overheid kunnen omhoog, en we bestrijden armoede, met name onder kinderen, met gerichte ingrepen.

Resultaten die wij graag de komende jaren weer willen bereiken. Dat kan ook omdat we alle ingrediënten in huis hebben voor een mooie campagne: we hebben sterke politici zoals Lodewijk, Jeroen en Khadija. We hebben een goed verhaal. Maar vooral hebben we een grote groep Nederlanders die onze ambities en idealen delen.

Ik zal komende maanden alles op alles zetten om aan iedereen te laten zien wat onze ambities zijn voor Nederland. Dat kan ik niet zonder jullie. Dus doe met ons mee! Dit is geen tijd om aan de kant te blijven staan. Het is een tijd om op te staan, je uit te spreken, je handen uit de mouwen te steken. Sluit je dus aan en word actief. Onze idealen zijn groot, onze wil is sterk en wij kunnen als geen ander knokken. Met de PvdA samen vooruit!”