PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

23 september 2019

Voorstel b&w leidt naar dood spoor

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

De PvdA Gilze en Rijen heeft in de commissie Ruimte kritisch gereageerd op het plan van burgemeester en wethouders om een gecombineerde auto-fietstunnel te realiseren in Rijen. Deze tunnel moet de huidige spoorwegovergang vervangen in de Julianastraat-Stationsstraat.

De PvdA meent dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Bovendien wordt overhaast een voorstel aan de raad voorgelegd dat slecht is onderbouwd. Ook is de voorgestelde tunnel niet op aanvaardbare wijze in te passen in de woonstraten.

 

PvdA niet gelukkig met aanpak gemeente

De PvdA Gilze en Rijen is voorstander van het opheffen van de huidige spoorwegovergang. En dat er een verbinding blijft tussen Rijen-Zuid en de kern van Rijen.

Het college kreeg in 2018 van een raadsmeerderheid opdracht om een zogenaamde ‘auto-te-gast-tunnel’ uit te werken. Nadien stemde deze meerderheid in met het aankopen en verwijderen van de woningen aan de westzijde van de Julianastraat.

De PvdA stemde tegen beide collegevoorstellen omdat deze teveel gericht zijn op handhaving van een doorgaande autoverkeersfunctie in beide woonstraten.

Het collegevoorstel voorspelt weliswaar minder auto’s in de tunnel maar biedt geen garantie op een veilige en comfortabele verbinding. Het is bovendien slecht onderbouwd.

 

Verkeersgegevens onvoldoende voor verantwoorde beslissing

Een extern bureau heeft voor de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek komen modelmatige berekeningen over het toekomstige aantal auto’s en fietsers in de tunnel. De PvdA concludeert dat hieraan noodzakelijke informatie ontbreekt, namelijk de herkomst en bestemmingscijfers. Alleen met deze cijfers is een verantwoorde keuze mogelijk voor de verdeling van het verkeer door en rondom de kern van Rijen.

Het bureau meent dat 3500 auto’s per etmaal vanuit noordelijke en zuidelijke richting op verantwoorde wijze samen met fietsers een tunnel met een breedte van 6.00 meter kunnen passeren. Dit mag dan geen ‘auto-te-gast-tunnel’ meer worden genoemd maar ‘woonstraat’.

 

Tunnelplan is onveilig

De PvdA trekt uit de plaatsgevonden onderzoeken de conclusie dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Dit geldt met name voor fietsers. Autoverkeer in twee richtingen door een smalle tunnel die bovendien steile hellingen heeft (5%), leidt niet tot een aanvaardbare oplossing. Dit wordt bevestigd in een rapport dat door Veilig Verkeer Nederland is opgesteld. Een tunnel die alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers biedt wel een veilige oplossing.

 

Tunnel is niet in te passen

Met kunst en vliegwerk, zonder het verwijderen van woningen, denkt het college de tunnel in te kunnen passen in de Stationsstraat. Veilig Verkeer Nederland trekt dit in twijfel omdat het afwijkt van de gebruikelijke maatvoering voor tunnels. Het woon- en leefcomfort van de bewoners in de Stationsstraat wordt niet aanvaardbaar aangetast. Inpassing lijkt slechts mogelijk als ook in de Stationsstraat een aantal woningen verdwijnt.

 

Herbezinning nodig

Het spoorproject is voor Gilze en Rijen een megaproject. Het vergt een investering van de gemeente van ruim 10,5 miljoen euro. Overhaaste besluitvorming is voor de PvdA daarom niet gewenst en het is ook niet nodig. Hoewel de coalitiepartijen Kern75, CDA, VVD en Gemeentebelang zich in de commissie achter het collegevoorstel schaarden, vindt de PvdA dat alleen een betere uitwerking en onderbouwing van een tunnelplan tot verantwoorde besluitvorming kan leiden. ‘Zint eer ge begint’ is hier zeker op zijn plaats.

Voor contact: Peter von Meijenfeldt 06-53254002 of Mariëlle Doremalen 06-44213664 of gilzerijen.pvda.nl