De PvdA verwelkomt de duurzaamheidsvisie

17 maart 2024

Ambities vereisen aandacht voor betaalbaarheid

De PvdA verwelkomt de duurzaamheidsvisie

Waar politiek Den Haag in meerderheid vorige week koos om zich af te wenden van de natuur, daar gaan wij in Gilze en Rijen gelukkig wel onverdroten door. De rechtse partijen in de Tweede Kamer zeiden ‘nee’ tegen de natuurherstelwet ook al levert hij meer op dan hij kost en biedt hij ook perspectief voor de boeren. In onze gemeente zijn het afgelopen jaar met inwoners en belanghebbenden de kansen en knelpunten besproken van een lokaal duuzaamheidsbeleid.

Een eerste ontwerp ‘Strategie Duurzaamheid’ – ‘Samen duurzaam doen’ is onlangs in een Raadsinformatieavond toegelicht en besproken. Belangrijke thema’s, zoals Energietransitie, Duurzame mobiliteit, Klimaatadaptatie en Biodiversiteit en hoe die aan te pakken worden hierin belicht.

Nuttige projecten

Buiten het gezichtsveld van veel mensen worden in onze gemeente al gerichte beschermingsmaatregelen genomen. Een mooi voorbeeld daarvan is de natuurlijke inrichting van de Wouwervallei in Gilze. Ook wordt op veel plaatsen in de gemeente gezorgd voor hydrologisch (waterkundig) herstel, essentieel om perioden van droogte te bestrijden. Deze projecten halen vaak niet de voorpagina’s, maar worden gedreven door gelukkig de vele mensen die wel oog hebben voor de bedreigingen die door de klimaatwijzigingen op ons afkomen.

Duurzaamheid in onze gemeente

Onze gemeente doet al aardig wat en dat zien we ook terug in de ambities in de ontwerp-duurzaamheidsstrategie die net openbaar is. Zo zullen we in 2030 o.a. via bedrijfsdaken 46 gigawattuur elektriciteit opwekken, genoeg om 10.000 huishoudens van stroom te voorzien. Onze CO2-uitstoot was in 2023 al ongeveer 55% lager zijn dan in 1990 en we streven ernaar om in 2040 klimaatneutraal te zijn.  Allemaal goed haalbaar, alleen moeten we wel met zijn allen aan de bak.

Hoe gaan ‘we’ dit betalen?

En dat vereist dat we ons serieus moeten buigen over de wijze waarop we dit met elkaar bekostigen. Links- of rechtsom zullen de lagere en middeninkomens hierbij financieel ondersteund moeten worden. Als PvdA hebben we daar al goed over nagedacht, maar op 22 november kozen veel kiezers voor partijen die minder aandacht aan dit vraagstuk besteden.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA-fractie: [email protected] 06-22972749.