De PvdA vindt centrale huisvesting een must

5 mei 2024

Nieuw gemeentelijk ABG-kantoor in Rijen

De PvdA vindt centrale huisvesting een must

Er staat weinig in de weg om te gaan bouwen aan een nieuw kantoor voor de centrale huisvesting van onze ABG-ambtenaren aan het Anne Frankplein in Rijen. De drie gemeenten die tot de ABG behoren, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen, hebben zo’n 350 ambtenaren die nu verdeeld over de gemeenten gehuisvest zijn en soms in kantoren in slechte staat.

Als we de werksituatie van onze ambtenaren vergelijken met die van een gemiddelde kantoorambtenaar, bijvoorbeeld bij banken of verzekeraars, dan is hier sprake van een ongewenste situatie.

Niet meer van deze tijd

Afdelingen verspreid over de dorpen en in het gemeentehuis in Rijen zijn niet meer van deze tijd. Maar bij banken en verzekeraars wordt veel geld verdiend. Kennelijk belangrijk. Maar het is wel zo dat ambtenaren van toegevoegde waarde zijn voor de burgers in de samenleving en bij banken en verzekeraars gaat dat op voor de aandeelhouders. De ABG-ambtenaren lijken ons dan een stuk belangrijker.

Meer kosten

Toch zal maandag 13 mei in de raadsvergadering het debat gaan over het geld dat ermee gepaard gaat. Het klopt inderdaad dat de nieuwe huisvesting meer geld kost voor de samenleving. Logisch na jaren kwalitatief interen op de huisvesting. De PvdA vindt dat onze ambtenaren beter verdienen.  Ook op het Anne Frankplein zullen ze niet de luxe hebben van werknemers die bij banken en verzekeraars werken. Gemeenteambtenaar ben je kennelijk ook voor de eer.

Leegloop voorkomen

Als we onze gemeenteambtenaren niet huisvesten naar de eisen van deze tijd, vindt er leegloop plaats o.a. naar goed gehuisveste en betalende adviesbureaus. Dan staan we als Gilze en Rijen én onze inwoners voor een veel groter probleem. Bij sommige publieke diensten is die uittocht al aan de gang. En dat moeten we een halt toeroepen.

Snel beginnen

Laten we maar snel beginnen met de realisatie van het gemeentekantoor met fatsoenlijke werkplekken en werksituatie aan het Anne Frankplein. De kosten passen overigens in de meerjarenbegroting. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA-fractie: [email protected] 06-22972749.