Fietsers moeten voorrang houden op Raadhuisplein

17 september 2018

PvdA steunt opstelling van Fietsersbond

Eind 2017 besloten de coalitiepartijen Kern’75, Gemeentebelang en CDA om drie kruisingen op het Raadhuisplein in Rijen om te bouwen tot zogenaamde T-kruisingen. De fietsers gaan hierbij hun voorrang op het plein kwijt raken. Zij moeten voortaan via oversteken in de zijstraten hun weg zoeken. Evenals de Fietsersbond meent de PvdA dat deze gevaarlijke situatie onaanvaardbaar is.

Houd fietsers in de voorrang
De belangrijkste fietsersorganisatie in ons land, de Fietsersbond, heeft bezwaar aangetekend tegen de nieuwe verkeerssituatie. Deze bond meent dat het besluit van de 3 coalitiepartijen zal leiden tot meer risico’s op ongevallen voor fietsers. In de gemeenteraad heeft de PvdA om deze reden ook tegen het plan van het college gestemd.
Ook Veilig Verkeer Nederland en het kennisinstituut CROW hebben gewezen op de risico’s die de gemeente neemt.
In plaats van één manoeuvre moeten fietsers straks drie manoeuvres gaan maken met twee heel krappe haakse bochten.
Nergens in het land worden dergelijke voorzieningen nog gewenst, zeker niet als de veiligheid voor kinderen en ouderen in het gedrang komt.

PvdA wenst eveneens heroverweging
De PvdA Gilze en Rijen trekt evenals de Fietsersbond de conclusie dat sprake is van de aanleg van fietsknelpunten. En vindt dit onaanvaardbaar.
Juist in het licht van de gewenste fietsveiligheid, zeker in de dorpskernen, moeten fietsers voorrang houden op het autoverkeer.
Met de Fietsersbond meent de PvdA bovendien dat het besluit van de coalitie een grondige onderbouwing mist. En hoopt dat dit de bezwarencommissie voldoende aanleiding geeft tot een advies om het plan opnieuw te overwegen en aan te passen. Daarmee zal ook worden voldaan aan het pleidooi van ruim 800 omwonenden en winkeliers in de kern Rijen die hiervoor eerder een petitie van de PvdA ondertekenden.
De PvdA zal zch er bovendien voor inzetten dat de maximum snelheid op het Raadhuisplein en de wegen naar het plein wordt terug gebracht naar 30 kilometer per uur.

Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met:
Marielle Doremalen, [email protected] 06  44 21 36 64 of
Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06  53 25 40 02.Fit