PvdA Gilze en Rijen deze week ‘en route’

18 oktober 2021

PvdA Gilze en Rijen deze week ‘en route’

Van een klimaatlezing tot een evenement bij de skatebaan

Ook deze week is de PvdA op velerlei fronten actief geweest in onze gemeente. Op zaterdag 9 oktober stonden wij op het Wilhelminaplein in Rijen met ons politiek café ‘en route’. Op maandag 11 oktober stonden we stil bij Coming Out Dag en ’s avonds vond de raadsvergadering plaats. Dinsdag 12 oktober waren wij aanwezig bij de klimaatlezing van Helga van Leur en bovendien bij een bijeenkomst tegen de vlieghinder van de vliegbasis. Op vrijdag 15 oktober waren wij in het provinciehuis voor het behoud van de busverbindingen via Gilze. Op zaterdag 16 oktober hebben wij tijdens onze jaarlijkse fietstocht van de PvdA onder meer een bezoek gebracht aan het afscheidsfeest van de oude skatebaan in Rijen.

Politiek café ‘en route’

Op zaterdag 9 oktober konden belangstellenden terecht bij ons politiek café op het Wilhelminaplein in Rijen waar zij hun wensen en ideeën bij ons kwijt konden. Het leverde een mooi scala aan discussies en voorstellen op. Het politiek café zal de komende maanden neerstrijken op telkens andere locaties in onze gemeente.

Coming Out Dag

Op maandag 11 oktober was het Coming Out Dag. Dankzij een motie van de PvdA Gilze en Rijen zullen er twee regenboogpaden of andere blijvende regenboogsymbolen komen in onze gemeente: één in Rijen en één in Gilze. Daarnaast willen wij dat er beleid komt gericht op de acceptatie van LHBTIQ+ers.

Gemeenteraadsvergadering

Op maandag 11 oktober werd er ook een raadsvergadering gehouden, onder meer over de ABG. De PvdA pleitte voor een intensivering van de samenwerking en het toewerken naar een centrale huisvesting van de ambtenaren. Dit mede in het belang van onze inwoners die gebaat zijn bij een goed functionerend ambtenarenapparaat waarbij de kosten beheersbaar zijn en we meer slagkracht hebben door de samenwerking.

Lezing Helga van Leur

Dinsdagavond organiseerde de gemeente een zeer geslaagde informatieavond over de gevolgen van klimaatverandering. En over de wijze waarop inwoners hierop kunnen inhaken. Voormalig weervrouwe Helga van Leur verzorgde deze avond een inspirerende presentatie.

Geen contouren over Gilze

Ook op dinsdagavond namen wij deel aan een informatieavond van Stichting Geen contouren over Gilze. Doel hiervan was om mogelijkheden te bespreken voor het beteugelen van de geluidsoverlast rond de vliegbasis en dan met name bij Gilze.

Behoud busverbindingen via Gilze

Op vrijdag 15 oktober heeft PvdA-fractievoorzitter Marielle Doremalen samen met Frits van Vugt (D66) de petities van beide partijen voor het behoud van de busverbindingen via Gilze (gesteund door alle partijen uit de gemeenteraad van Gilze en Rijen en ruim 1250 ondertekenaars) aangeboden aan gedeputeerde Christophe van der Maat en aan statenleden Laura de Kinkelder (PvdA) en Suat Kutlu (D66).

Skatebaan en voormalig militair kampement in Rijen

Op zaterdagmiddag 16 oktober hebben wij tijdens de jaarlijkse PvdA-fietstocht een bezoek gebracht aan het drukbezochte afscheidsfeest van de oude skatebaan in Rijen. Wij hadden leuke gesprekken met de skaters en wensen hen alvast veel plezier met het nieuw te bouwen skatepark in Rijen en zullen ons vanuit de PvdA inzetten om hun wens voor uitbreiding van de skatebaan in Gilze te verwezenlijken.

Kees van der Heijden, auteur van het boek ‘Verdwenen tentenstad op de hei’ verzorgde vervolgens op locatie een boeiende presentatie over het militaire kampement dat van 1830-1839 was gevestigd nabij de Kampstraat in Rijen.