4 oktober 2021

Wethouder geeft toch gehoor aan motie PvdA

PvdA: zorgen omtrent jeugdzorg blijven

Wethouder geeft toch gehoor aan motie PvdA

Enkele maanden geleden kondigde Jeugdbescherming Brabant een opnamestop aan. Recent werd deze opnamestop verlengd tot het einde van 2021. Deze opnamestop zorgt voor extra druk op onze lokale hulpverleners binnen het Sociaal Team en het Dorpsteam. De PvdA Gilze en Rijen diende hierover in juli een motie in.

Plan van aanpak

In de gemeenteraadsvergadering in juli diende de PvdA Gilze en Rijen een motie in met de vraag aan wethouder Van der Veen om snel een lokaal plan van aanpak op te stellen om de hoge werkdruk binnen het Sociaal Team en het Dorpsteam te verlichten die onder meer veroorzaakt wordt door de opnamestop bij de Jeugdbescherming Brabant. Dit om gezinnen met een hulpvraag snel en goed te kunnen helpen. In de motie werd voorgesteld om indien nodig tijdelijk extra mensen aan te nemen voor het Sociaal Team en/of het Dorpsteam. Deze motie werd verbazingwekkend genoeg niet aangenomen.

Toch actie ondernomen

Uit de beantwoording van vragen aan het college die de PvdA op 2 september stelde, blijkt dat de wethouder de inhoud van de motie toch ter harte heeft genomen en aan de slag is gegaan met een lokaal plan van aanpak. Zo wordt er, zoals in de PvdA-motie voorgesteld werd, tijdelijk een extra persoon aangesteld binnen het Sociaal Team om de werkdruk te verlichten en wordt er mogelijk gestart met een aanvullend trainingsaanbod voor de professionals van het dorpsteam, zodat zij beter op de huidige situatie toegerust zijn.

Zorgen PvdA blijven

Uiteraard is de PvdA blij dat er op deze manier toch gehoor gegeven wordt aan de motie, maar dit betekent niet dat de zorgen weggenomen zijn. PvdA-fractievoorzitter Marielle Doremalen: “De werkdruk binnen het Sociaal Team en het Dorpsteam is nog hoog en de problemen binnen de Jeugdbescherming Brabant zullen ook niet op korte termijn verholpen zijn. Het is dan ook zaak dat de gemeente lokaal samen met het Sociaal Team, het Dorpsteam en de zorgaanbieders blijft kijken hoe we de beste zorg aan onze inwoners kunnen verlenen, ook als dat betekent dat er out of the box gedacht moet worden”.

Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl