30 april 2023

De PvdA laakt provinciaal uitstel autoluw Hulten

Leefbaarheid ondergeschikt aan economisch belang

De PvdA laakt provinciaal uitstel autoluw Hulten

Dinsdag 25 april jl. heeft de Provincie laten weten dat de aanpassing van de weg (N282) door Hulten voorlopig niet doorgaat. Net als voor de omwonenden kwam dit bij de PvdA als een schok binnen. De onzekerheid hierover was wel bekend: het stikstofdebat kon immers roet in het eten gooien. Maar een autoluw Hulten stoot geen stikstof uit! Nee, het punt is dat de Provincie die stikstofruimte liever voor economische doeleinden gebruikt.

Misbruik stikstofargument
In de berichtgeving lijkt de maximale stikstofneerslag de schuldige. In de brief die de Provincie naar het College in Gilze en Rijen heeft gestuurd wordt gesteld dat het plan aangepast moest worden om te zorgen dat er geen stikstof neerslaat in de Natura-2000 gebieden. Als dat zo zou zijn, dan hebben we daar begrip voor. Maar nadere bestudering van de brief van de Provincie maakt duidelijk dat het daar helemaal niet in zit.

Wel gedeeltelijke verbreding

In de brief wordt overduidelijk gesteld dat de verbreding tussen de Europalaan en de Julianastraat, inclusief de afbuiging bij ’t Vliegveld wél doorgaat. Stoot dat geen stikstof uit? Veel meer, natuurlijk. Het gaat immers ook volgens de brief over de uitstoot in de gebruiksfase. Volgens ons is er minder uitstoot bij een autoluw Hulten dan bij een auto-intensieve N282.

Stikstofruimte Wijkevoort gekocht
Daarnaast weten we dat Tilburg in onze gemeente stikstofruimte heeft gekocht om het mogelijk te maken van het coulisselandschap Wijkevoort een bedrijventerrein te maken. Zowel de stikstofopkoop voor industrieterrein Wijkevoort als de keuze om een autoluw Hulten te schrappen in het voordeel van de verbreding van de N282 maken duidelijk dat alleen economische principes tellen.

Leefomgeving opgeofferd

Een goede leefomgeving wordt als eerste opgeofferd. De provincie stelt dat vast via een eenzijdige dwangbrief aan het college van B&W van Gilze en Rijen.

De PvdA heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met ons raadslid: [email protected] 06-22972749.