De PvdA vindt kostenstijging verantwoord

21 januari 2024

Ambtelijke ABG-organisatie onder het vergrootglas

De PvdA vindt kostenstijging verantwoord

De commissievergaderingen komen er weer aan en verdeeld over de drie commissies gaat veel gesproken worden over de ambtelijke organisatie. Het gaat niet alleen over de ambtelijke huisvesting, maar ook over de kaders voor de financiële bijdrage door onze gemeente én de uitkomsten van het onderzoek over de betrokkenheid van de medewerkers.

Om met dat laatste te beginnen: er is heel wat gemopper zoals het onderzoek uitwijst. Nu wordt overal wel gemopperd, maar de ABG-medewerkers zijn met een aantal punten erg ontevreden.

Zuinig zijn op medewerkers

Logisch, kan men denken, dat krijg je zonder een fatsoenlijk kantoor waar gewerkt kan worden. Dat is toch niet het enige volgens het onderzoek. Zo blijkt de waardering voor het management en het vertrouwen in de organisatie erg laag te zijn. De PvdA gaat het college eens vragen hoe dat precies zit en wat eraan gaat gebeuren. Op onze medewerkers die gewetensvol werken aan en voor ons aller welzijn moeten we immers zuinig zijn.

Aankoop pand Anne Frankplein

Die huisvesting willen we nu op het Anne Frankplein bij het NS-station hebben. Dat is een prima locatie, maar het verbouwen kost wel een paar centen. De raad gaat op 19 februari beslissen of het pand gekocht wordt en in de commissie wordt dat voorbereid. Overigens gaat het pand pas gekocht worden als ook de gemeenteraden van Baarle-Nassau en die van Alphen-Chaam ja zeggen.

ABG duurder, vooral door loonstijging

In de financiële kaders zien we hogere kosten voor het ABG-apparaat, maar wel naar aanleiding van iets heel positiefs: ook onze ambtenaren krijgen een betere CAO. In hoofdzaak een correctie op jarenlange bezuinigingen, waarmee veel werknemers in ons land geconfronteerd zijn. De PvdA is ingenomen met die waardering en vindt deze kostenstijging door beter betaalde werknemers terecht en verantwoord.

Ook ICT-kosten stijgen

Dat de bijdrage ook stijgt door ICT-kosten roept eigen vragen op. ICT is ooit aan de man gebracht met besparingsbeloften. Dat pakt allemaal anders uit o.a. door cyber-securitymaatregelen. Kortom een boeiende reeks vergaderingen, die sterk in dienst staan van waardering voor onze werknemers. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA-fractie: [email protected] 06-22972749.