De PvdA zal lokaal Armoede-akkoord ondertekenen

8 mei 2023

Aandacht voor armoede is nooit overbodig

De PvdA zal lokaal Armoede-akkoord ondertekenen

Het lijkt allemaal wel zo normaal: opgroeien in een relatieve luxe, of op zijn minst een toereikend inkomen. Toch leven in Nederland nog ongeveer 900.000 mensen in armoede (waaronder 220.000 kinderen). Dat is ongeveer 1 op de 20 Nederlanders. Veel dus. Veel armoede is er in de grote steden, maar ook in de gemeente Gilze en Rijen zijn er naar schatting toch nog zo’n 1000 mensen die niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften.

Armoede-onderzoek
De PvdA vindt zo’n hoog aandeel armoede zowel landelijk als in onze gemeente eigenlijk onaanvaardbaar. En bedenk, kinderen die opgroeien in armoede hebben daar hun hele leven ellende van. De rijksoverheid heeft de intentie tot het halveren van de armoede in 2030 met verschillende maatregelen. Maar ook gemeenten kunnen met eigen maatregelen bijdragen aan steun van mensen met een laag inkomen en bijdragen aan het verminderen van de armoedeproblematiek.

Betaald werk

Dat kan met allerlei maatregelen waarvan het begeleiden naar (betaald) werk mogelijk de belangrijkste is. Deze collegeperiode wordt er onder leiding van wethouder Doremalen (PvdA) een armoede-onderzoek in de gemeente uitgevoerd. Dat onderzoek gaat een beeld geven waar de armoede zit en wat de mogelijkheden zijn deze te bestrijden. Hiermee kunnen beleidskeuzes gemaakt worden die de bestaanszekerheid vergroten.

Armoede-akkoord
In maart heeft een werkgroep armoede in onze gemeente onder leiding van pastor Rob van Uden een armoede-akkoord geschreven waarin zij organisaties, verenigingen en geloofsgemeenschappen, overheid en politiek vraagt de krachten te bundelen. De PvdA gaat dat armoede-akkoord ondertekenen, omdat we ervan overtuigd zijn dat een breed gedragen Armoede–akkoord zal bijdragen aan hoe je met elkaar armoede kunt voorkomen en bestrijden.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met ons raadslid: [email protected] 06-22972749. of commissielid [email protected] 06-44686722.