De PvdA ziet positieve ontwikkelingen in de jeugd-zorg

29 oktober 2023

Inzetten op het verkorten van de wachttijden

De PvdA ziet positieve ontwikkelingen in de jeugdzorg

In september heeft de raad de onderzoeksgegevens gekregen van het jaarlijkse onderzoek naar de ervaringen met de jeugdhulpverlening van de cliënten zelf. Wat opvalt is dat de ABG-gemeenten het beter doen dan gemiddeld in de regio Hart van Brabant. Er is heel veel kritiek op de jeugdzorg – en op heel veel punten kan het beslist beter – maat we kunnen stellen dat de waardering in ABG-verband, waaronder Gilze en Rijen, over het algemeen goed is.

Van de jongeren en de ouders die deelgenomen hebben aan het onderzoek vindt 84% dat zij de hulp krijgen die ze nodig hebben en 80% van de cliënten voelt zich beter door de hulp. Een goed resultaat.

Geen reden tot juichen
Als we kijken naar de antwoorden op de vraag of de hulp snel komt, is het met 71% een stuk minder. Dat is ook wat we in de landelijke media vernemen: de wachttijden zijn (te) lang.

Bij de ABG voelt drie op de tien zich niet snel geholpen. Omdat het bij jonge mensen belangrijk is er snel bij te zijn, is die wachttijd een punt van zorg.

Ook wordt het nut van jeugdhulp door 9% met een onvoldoende beoordeeld.

Op deze punten geen reden tot juichen dus. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn.

Verkorten van de wachttijden
Enkele cliënten willen meer onderzoek naar achterliggende oorzaken van de problemen. Of pleiten voor verlenging van de begeleiding, of noemen ook weer de lange wachttijd.

In regionaal verband zijn er projecten gaande om de wachttijd te verkorten. De PvdA wil daarop inzetten en wil graag weten wanneer de effecten hiervan bekend zijn en inzetbaar in onze gemeente. En kunnen we het lokale team van Gilze en Rijen helpen in de aanpak van de wachttijdproblematiek?

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA-fractie: [email protected] 06-22972749.of [email protected] 06-44686722