Gemeenteraad stemt in met hulp aan Turkije en Syrië

20 februari 2023

PvdA motie voor financiële steun aangenomen

Gemeenteraad stemt in met hulp aan Turkije en Syrië

We kennen allemaal de beelden. Deze ramp van enorme omvang in Turkije en Syrië, kan amper in woorden beschreven worden. Geen enkele verbeelding van deze ramp is een verbeelding van het leed. Overlevenden? Een confrontatie met de dood van al die naasten die je liefhebt, maar ook buren, collega’s, vrienden en kennissen: een trauma waar de tranen om te huilen opraken.

In de gemeenteraad van maandag 13 februari jl. werd door de PvdA een motie ingediend, mede namens Kern’75, Groen Gilze en Rijen en D66 voor financiële steun aan de slachtoffers. PvdA-fractievoorzitter Anthony Bisschops: “We leven intens mee met onze inwoners met Turkse en Syrische roots, die familieleden, kennissen en bekenden hebben in de getroffen gebieden. De landen zijn ongekend hard getroffen door een allesverwoestende aardbeving”.

Hartverscheurend

“De beelden zijn hartverscheurend. Iedereen heeft gezien hoe een vader zijn dochter die onder het puin bedolven is, niet kan loslaten. We hebben ook gezien hoe een pasgeboren baby in de eerste levensminuten van haar leven beide ouders had verloren. Er is intens verdriet dat ons allen diep raakt. Levens zijn verscheurd en de landen liggen in puin.”

Oproep VNG

Het extreme winterweer zorgt ook nog eens voor barre situaties voor de overlevenden. Er is veel geld nodig om bijv. schoon water, voedsel, kleding en onderdak te realiseren in deze gebieden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG ) heeft een oproep gedaan aan gemeenten voor financiële ondersteuning. Veel gemeenten hebben inmiddels geld gedoneerd.

Inwoners met roots

In de raad ging de discussie kort over de vraag of gemeenschapsgeld bedoeld is voor een gebied ver weg. Terechte vraag natuurlijk. Maar in deze uitzonderlijke omstandigheden is het ook emotioneel gezien meer dan verantwoord wetende dat er in onze gemeente veel inwoners zijn met hun roots in deze gebieden. We ontmoeten hen op ons eigen manier. Als buurtgenoot of als spits, keeper of linksback bij de voetbalclub, in de winkel, of als collega op het werk, of bij de open dagen van de moskee en de festivals die ze organiseren.

De motie werd door een grote meerderheid van de raad aangenomen.

1 euro per inwoner

Door een bedrag van 1 euro per inwoner te doneren laten we als gemeente en als gemeenschap zien dat de ramp ons raakt, dat het leed van de inwoners van het gebied ons raakt en vooral dat onze eigen Turkse en Syrische gemeenschap op ons medeleven mag vertrouwen. De donatie is dan ook namens alle inwoners van Gilze en Rijen.

De raadsvergadering startte met een minuut stilte en eindigde met de motie. Het geld via Giro 555 wordt ingezet voor (nood)hulp door diverse organisaties, en is keihard nodig, maar de tranen zijn er natuurlijk niet mee weg.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.