Kapelstraat in Molenschot vooral voor fietsers heel gevaarlijk

13 januari 2020

PvdA: urgente verbetering nodig van verbinding Molenschot – Breda

Kapelstraat in Molenschot vooral voor fietsers heel gevaarlijk

De PvdA Gilze en Rijen luidt de noodklok over de verkeerssituatie in de Kapelstraat in Molenschot. Met name het gedeelte buiten de bebouwde kom richting Bavel is zeer gevaarlijk. Vooral voor de vele schoolgaande kinderen en overige fietsers moeten er urgent maatregelen worden genomen.

Slechte onderhoud van de weg maakt het heel gevaarlijk

PvdA fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt over de situatie: “Door het slechte onderhoud van de weg en ook door de slechte weersomstandigheden is de weg heel gevaarlijk voor fietsers. Vooral de vele schoolgaande kinderen uit Molenschot lopen grote risico’s. Op het gedeelte richting Bavel is de weg heel smal (3.20 meter). De kanten van de weg zijn kapot gereden. Bovendien ligt het wegdek op veel plaatsen 10 centimeter of meer hoger dan de berm. Fietsers die moeten uitwijken voor de veelal langsrazende auto’s kunnen hierdoor makkelijk van de wegrand vallen, met alle gevolgen van dien”.

Gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud

De gemeente Gilze en Rijen is verantwoordelijk voor het onderhoud van een groot gedeelte van de Kapelstraat. Peter von Meijenfeldt: “De slechte situatie van de weg is al jaren een doorn in het oog. De vele scheuren en gaten in het wegdek worden wel voor een deel dichtgesmeerd, maar dit is een lapmiddel. Er moet urgent iets gebeuren aan de weg, dat moet de gemeente toch ook beseffen. En dit geldt eveneens voor de gedeelten van de weg op grondgebied van Oosterhout en Breda”. In schriftelijke vragen heeft de PvdA daarom bij B&W aangedrongen op urgente maatregelen en druk op beide buurgemeenten.

Fietsvoorziening staat gepland voor 2021

In de onlangs vastgestelde gemeentebegroting is opgenomen dat de voorbereiding voor de aanleg van fietsvoorzieningen op de Kapelstraat start in 2021. Voor de PvdA moet de realisatie absoluut naar voren worden gehaald, gelet op de slechte staat van de weg. Bovendien pleit de PvdA er al enkele jaren voor om een fietsverbinding te maken tussen Molenschot en Breepark in Breda. “Met de gemeente Breda moet het college van Gilze en Rijen hierover tot overeenstemming zien te komen. Met een korte verbinding van ca. 750 meter langs de voormalige vuilstort vanaf de Dorstseweg scheelt het voor de schoolgaande kinderen vanuit Molenschot een omweg van zeker 2 kilometer over de gevaarlijke weg via Bavel. Breepark wil hieraan wel haar medewerking verlenen”, aldus Peter von Meijenfeldt.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl