25 april 2023

Mening inwoners in burgerpeiling overwegend positief

PvdA vraagt extra inzet onderhoud groen, straten en stoepen

Mening inwoners in burgerpeiling overwegend positief

In het najaar van 2022 is door een onderzoeksbureau een burgerpeiling gehouden in vrijwel alle gemeenten in Nederland en ook in Gilze en Rijen. Op de vragen van de burgerpeiling hebben bijna 800 van onze inwoners gereageerd. Hierdoor ontstaat een goed beeld wat onze inwoners vinden van de gemeente. Daar zitten mooie opstekers bij, maar er is ook werk aan de winkel.

De waarderingscijfers zijn vergeleken met 6 andere gemeenten van een vergelijkbare omvang en met de vorige meting in 2020. Die was midden in de corona-periode en dat maakt een redelijke vergelijking onmogelijk. Zo vraagt de PvdA zich af wat je moet met een constatering dat mensen in de coronaperiode positiever waren dan nu over de prettige omgang met buurtbewoners. Behoefte aan nieuwe lockdowns, of zo?

Stellingen over het openbaar vervoer laten ook geen schokkend resultaat zien, anders dan dat het onvoldoende is. In Gilze verschilt dat met Rijen en ook dat is niet verrassend. Als PvdA zetten we ons (met enig resultaat) via de provincie herhaaldelijk in voor verbetering.

Voorzieningen worden gewaardeerd

Ten opzichte van andere gemeenten zijn onze inwoners veel positiever over voorzieningen. Dit betreft alle voorzieningen (behalve het openbaar vervoer): cultuur, sport, speelvoorzieningen en welzijnsvoorzieningen. Dat vinden wij als PvdA heel mooi en zeker lovenswaardig. Een pluim voor het gemeentelijk apparaat, maar meer nog voor al die mede-inwoners die zich ronduit uit de naad werken om voor de gemeenschap iets te doen of te organiseren.

De buurt waar we wonen vinden we trouwens ook prima. Negentig procent van de inwoners voelt zich thuis in zijn buurt, veel meer dan in de vergelijkbare gemeenten. Al met al is het dus gezellig en naar tevredenheid wonen in onze gemeente.

Groenonderhoud

En, ook heel herkenbaar, we zijn ruim minder te spreken over het groenonderhoud, de netheid op straat en de strakheid van stoepen en straten. De PvdA vindt dat we dat maar eens goed moeten gaan aanpakken. En gelukkig is dat veel makkelijker aan te pakken dan blijheid met de buurt en goed-draaiende cultuur-, welzijns- en sportvoorzieningen.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met ons raadslid: [email protected] 06-22972749.