Opnieuw het Raadhuisplein

4 juli 2019

Afgelopen week werden wij opgeschrikt door een ernstig verkeersongeval op het Raadhuisplein in Rijen. Een fietster werd hier geschept door een automobilist en raakte ernstig gewond. Het leidde tot vele en heftige reacties, met de vraag wanneer de gemeente nu eindelijk de veiligheid voor fietsers op het plein gaat verbeteren. Nagenoeg alle reacties zagen hiervoor maar één goede oplossing: stel éénrichting in voor het autoverkeer op het plein.

Voorrang voor fietsers op het Raadhuisplein

De verkeerssituatie op het Raadhuisplein baart al vele jaren grote zorgen. Naast het tragische ongeval van afgelopen week vinden er vrijwel dagelijks bijna ongelukken plaats. Deze zijn veelal het gevolg van onoplettendheid van automobilisten en de onoverzichtelijke verkeerssituatie op de verschillende kruisingen. Met name de kruising met de Regentenstraat is een hotspot als het gaat om (bijna) aanrijdingen.

De PvdA Gilze en Rijen heeft bij herhaling aangedrongen op aanpassing van de verkeerssituatie op het Raadhuisplein. Uitgangspunt dient hierbij te zijn dat het plein een leef- en woonfunctie behoudt. Het gebruik door het autoverkeer moet hieraan ondergeschikt zijn.

De beste wijze om dit te realiseren is om het plein zodanig in te richten dat er een éénrichtings verkeerssituatie voor auto’s ontstaat op het plein. De gevaarlijke dodehoek situatie voor automobilisten wordt hiermee ook opgeheven.

Peperdure reconstructie van het Raadhuisplein

De argumenten die de PvdA, samen met de VVD bij herhaling inbracht om een snelle en goedkopen ombouw van het Raadhuisplein te realiseren waarbij fietsers en voetgangers voorrang houden, kreeg steeds geen enkele bijval van de coalitiepartijen en het college.

Zij blijven vasthouden aan een grootschalige en dure reconstructie van het Raadhuisplein. Als eerste fase hiervoor gaan drie kruispunten op de schop. De fietsers wordt hierbij de voorrang ontnomen.

Ook de meer dan 800 handtekeningen die door de PvdA werden ingezameld brachten de coalitie en het college tot dusverre niet op andere gedachten. Het pleidooi van de PvdA vond echter meer steun, onder meer van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland.

Rechtbank buigt zich over bezwaren

Komende donderdag buigt de rechtbank in Breda zich over de bezwaren die de Fietsersbond tegen de plannen van de gemeente heeft ingebracht.

Hoe de uitspraak ook wordt, de PvdA Gilze en Rijen vindt dat in verband met de veiligheid van fietsers niet langer mag worden getalmd met maatregelen. Een snelle, goedkope en hopelijk afdoende oplossing blijft liggen in het instellen van éénrichting voor auto’s op het Raadhuisplein. En het handhaven van voorrang voor fietsers.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl