Overlast bij bibliotheek en Paulus Potterhof in Rijen PvdA: zet BOA’s in waar en wanneer nodig

27 maart 2022

Overlast bij bibliotheek en Paulus Potterhof in Rijen

PvdA: zet BOA’s in waar en wanneer nodig

Op de voorpagina van de editie van dit weekblad van vorige week lazen wij dat een groep jongeren overlast veroorzaakt in de nieuwe bibliotheek in Rijen. Verder kregen wij signalen dat er in de avonduren drugsdealers actief zijn bij het Paulus Potterhof in Rijen. Vanuit de PvdA stelden wij daarop vragen aan het college over de inzet van onze BOA’s.

Overlast bibliotheek Rijen

De nieuwe bibliotheek in Rijen is openbaar toegankelijk. Fijn, want dan kunnen alle inwoners er ook buiten de reguliere openingstijden gebruik van maken. Een kleine groep jongeren gebruikt het echter als hangplek en vertoont ongewenst gedrag. Als medewerkers de jongeren hierop aanspreken, worden zij bedreigd. Meermaals is de politie al ingeschakeld. De PvdA Gilze en Rijen vraagt zich af in hoeverre onze BOA’s hier ook al een actieve rol hebben gespeeld. Juist zij kunnen door vaker in en om de bibliotheek te surveilleren en/of bij meldingen langs te komen een sleutelrol spelen om de overlast te verhelpen. Daarom vroegen wij ook aan het college of dit al gebeurt en als dat niet het geval is of men hier direct alsnog actie op gaat ondernemen.

Drugs dealen bij het Paulus Potterhof

Daarnaast hoorden wij van omwonenden van het Paulus Potterhof dat er sprake zou zijn van het dealen van drugs bij het Paulus Potterhof in de avonduren. Hiervan zou al geruime tijd geleden melding gedaan zijn waarop overdag wel eens een BOA langs was geweest. Onbegrijpelijk, zo vindt de PvdA. Bij meldingen moeten de BOA’s juist surveilleren op de tijdstippen waarop de overlast ervaren wordt, in dit geval dus in de avonduren en niet overdag. Daarom stelden wij ook hierover vragen aan het college en vroegen wij of de meldingen daar bekend waren en of de BOA’s alsnog in de avonduren zouden gaan controleren bij het Paulus Potterhof.

Hoe nu verder?

De PvdA wacht de beantwoording van de vragen af. Volgens de PvdA Gilze en Rijen moeten de BOA’s flexibel ingezet worden, juist op die plaatsen waar overlast ervaren wordt en op de tijdstippen waarop dit gebeurt.