5 maart 2023

PvdA blijft hameren op goed openbaar vervoer voor alle kernen

Nu de stikstofdiscussie het bouwen in Noord-Brabant stil dreigt te leggen, is het hoog tijd om na te denken over het stimuleren van openbaar vervoer (OV). Als meer mensen de bus of trein nemen, dan wordt er minder autogereden. En auto’s stoten stikstof uit. Uit allerlei onderzoeken weten we dat Noord-Brabant een slechte luchtkwaliteit met veel stikstofverbindingen heeft, voor een groot deel als gevolg van vervoer.

Buslijnen worden opgeheven

Al eerder heeft de PvdA zich sterk gemaakt voor behoud van het OV. Toen in 2021 de weekendverbinding van lijn 131 uit Gilze verdween heeft de PvdA met een petitie met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen dat lijn 130 AZC-Prinsenbos – Gilze – Hulten – Rijen (NS) – Breda (NS) vv wél is blijven bestaan. Lijn 131 Rijen (NS) – Hulten – Gilze – Tilburg (NS) verviel voor het weekend en rijdt nu door de week ’s morgens vroeg en in de (na)middag. Er is eigenlijk geen enkele kern in onze gemeente die op een fatsoenlijke manier via een busverbinding echt goed ontsloten is. Dus is iedereen te vaak wel aangewezen op een eigen vervoermiddel.

Eerherstel voor de buslijnen

Daarnaast heeft het OV nog een sociaal-economische functie. Scholieren, ouderen en mensen zonder auto zijn afhankelijk van een busverbinding waar het gaat om afstanden die zij met de fiets niet kunnen nemen. De lijnen in Gilze zijn destijds geschrapt/gewijzigd vanwege corona. Mogelijk dat inmiddels de belangstelling weer is toegenomen. Maar om daarachter te komen moeten de lijnen wel weer in ere hersteld worden.

Van vitaal belang

Als lokale PvdA maken wij ons ernstig zorgen of na de verkiezingen de wil er bij de Provincie is om hier geld en energie in te steken. Als het aan PvdA ligt in ieder geval wel. Daar gaan wij ons best voor doen. Een goed openbaar vervoernet is van groot belang voor een vitaal leven in kleine kernen. De PvdA Gilze en Rijen zal daarom blijven hameren op een goed OV-netwerk vanuit al onze kernen.

Scholen en ziekenhuizen moeten voor iedereen bereikbaar zijn!

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.