PvdA blijft zich inzetten voor bouwen naar behoefte

2 april 2023

Concrete plannen nodig voor betaalbare woningbouw

PvdA blijft zich inzetten voor bouwen naar behoefte

Het rijk maakt er veel werk van om in Nederland het aantal woningen tot 2030 uit te breiden met 900.000. Daarvan moeten er 130.000 in de provincie Noord-Brabant komen, ruim meer dan het aantal woningen van een stad als Eindhoven. In de woondeal die Brabant met het Rijk heeft gesloten staat een minimale bouwopgave t/m 2026 voor onze gemeente van 832 woningen (7% erbij). De uitwerking voor 2027 t/m 2030 vergt een fikse inspanning om voldoende harde plannen voor nieuwe woningen te hebben.

Die woningbouwopgave is nodig om de snelgroeiende bevolking van Nederland te huisvesten. Voor Brabant is de bouwopgave fors te noemen: slechts 2 provincies hebben een grotere bouwopgave. De regio Breda-Tilburg kent binnen Brabant de grootste verstedelijkingsdruk vanwege onze goede voorzieningen zoals het spoornetwerk, universiteit en hogescholen en enkele topziekenhuizen. Voor onze woningzoekenden is dat allemaal erg goed nieuws, maar legt ook extra druk op woningmarkt.

Betaalbaar

Tweederde van de nieuwe woningen t/m 2030 moeten betaalbare woningen zijn met 30% sociale huur en 40% middeldure huur en/of betaalbare koop tot € 355.000,- Voor de PvdA is dit een steun in de rug, omdat we altijd al jaren pleiten voor meer betaalbare huur- en koopwoningen. Met name voor starters en geschikte ouderenhuisvesting.

De nieuwbouw van de sociale huur gaat bij woningcorporaties (Leystromen) belegd worden.

Hele opgave

Het lijkt vooralsnog een hele opgave voor de gemeente: het nu geplande ‘Tussen de Leijen’ in Rijen heeft plaats voor 375 woningen en in de Oranjestraat in Gilze staan er 41 gepland. Daarmee zijn we op de helft. Dan is er nog een mogelijkheid op ‘Tussen de Leijen II’ en de stationsomgeving. Het is mooi dat we door de woondeal gebruik kunnen maken van landelijk subsidies. Nu nog grond en plannen.

Harde plannen

De PvdA wil graag weten hoe die versnelling en betaalbaarheid in Gilze en Rijen concreet in harde plannen vorm krijgt. En dat geldt zeker voor de vele woningzoekenden. Daarom agenderen wij dit punt om in de volgende commissie ruimte te bespreken. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met ons raadslid: [email protected] 06-22972749.