PvdA Commissielid Clementine Vervaet kijkt uit naar actueel armoede-onderzoek in de gemeente

4 december 2022

Gezinnen in armoede kan een samenleving zich niet veroorloven

PvdA kijkt uit naar actueel armoede-onderzoek in de gemeente

Inflatie en de hoge energieprijzen drukken buitengewoon zwaar op gezinsuitgaven. Dat is bij mensen met lage inkomens het hardst merkbaar. Bij een deel van die groep hadden de Coronamaatregelen er toch al flink ingehakt, zoals ZZP-ers die ineens thuis zaten zonder inkomen. Dit college, met Marielle Doremalen als PvdA-wethouder sociale zaken gaat de gevolgen van armoede aanpakken.

Kinderen in armoede

De gevolgen liegen er niet om. Gezinnen in armoede kan een samenleving zich gewoon niet veroorloven. Dat is voor volwassenen al heel lastig, maar denk eens aan de kinderen die opgroeien in armoede. In ons land is dat 1 op de 12 kinderen! Gevoelens van minder waard zijn is hiervan het directe gevolg en als die armoede lang duurt, hebben zij in de meeste gevallen levenslang gezondheidsproblemen en banen onder hun niveau. Armoede beïnvloedt niet alleen het leven van vandaag en morgen, maar beschadigt ook volgende generaties.

Bestaanszekerheid onder druk

Armoede is een complex probleem met vaak meerdere oorzaken tegelijkertijd. Dat maakt het heel vaak moeilijk om dit via vaste regelingen aan te pakken. Met het armoede-onderzoek komt er zicht op de omstandigheden van die groep en daarom op de verbeteringen die in het gemeentelijk beleid noodzakelijk zijn. Zeker nu de bestaanszekerheid van steeds meer mensen onder druk staat. Bij die aanpak worden alle partijen betrokken die in de gemeente op het sociale vlak zitten. Deze partijen, die vaak met grote groepen vrijwilligers werken, maken op dit moment wel hun uren.

Extra ondersteuning

Een college waarin de PvdA zit kan natuurlijk niet afwachten wat er op dit front gebeurt. Dus bezig zijn we al en wordt extra ondersteuning geboden. Zo zijn bijvoorbeeld de subsidies aan de Voedselbank en Stichting Leergeld verhoogd, is het Budgetcafé vaker open en passen we maatwerk toe in schrijnende situaties door de duurdere energie en boodschappen. Met dat laatste steunt de gemeente ook mensen die boven de grens van de landelijke regeling zitten.

Informatie

Het debat woensdag in de commissie samenleving is mogelijk interessant om live te volgen via de webstream van de gemeente. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.