PvdA motie slechts voor klein deel uitgevoerd

14 juni 2020

Weinig gedaan aan preventieve bestrijding eikenprocessierups

PvdA motie slechts voor klein deel uitgevoerd

Ook dit jaar zijn er helaas weer veel nesten van de eikenprocessierups te vinden in onze gemeente. Op 1 juli 2019 werd een motie van de PvdA om te starten met de preventieve natuurlijke bestrijding unaniem door de gemeenteraad aangenomen, maar amper uitgevoerd door het college.

Motie preventieve natuurlijke bestrijding

De beste manier om de eikenprocessierups te bestrijden is door de hoeveelheid natuurlijke vijanden van de rups, zoals koolmees en sluipvlieg, te vergroten. Daarom stelde de PvdA vorig jaar per motie voor om mezennestkastjes op te hangen en bloemen en struiken te planten die sluipvliegen lokken en om dit alles tijdig te doen zodat dit al in 2020 effect zou hebben.

Maatregelen niet (op tijd) uitgevoerd

Helaas blijkt het college niet op tijd met de maatregelen aan de slag te zijn gegaan. Alleen aan de Flaassendijk zijn mezenkasten gehangen en is er een dubbele haag geplaatst. Op andere plaatsen in onze gemeente is niets gedaan, terwijl dat wel de bedoeling was. Het college wijt dit onder andere aan de corona maatregelen vanaf half maart. Op dat moment hadden de nestkastjes al lang opgehangen kunnen en moeten zijn. In de Nieuwsbrief van juni jl van de NLGR staat echter ‘de gemeente bestelt 350 nestkastjes’ die de vrijwilligers van de NLGR ‘de Groene Brigade’ gaan ophangen. Mooi van de NLGR, maar (te) late actie van de gemeente.

PvdA vragen

Daarom stelde Marielle Doremalen, gemeenteraadslid PvdA Gilze en Rijen, in schriftelijke vragen: “Waarom zijn alle nestkastjes niet al in de winter opgehangen? Dan gaan mezen zoeken naar een goede plaats om te broeden”. In de beantwoording van de vragen geeft het college aan dat er voorbereidingen nodig zijn voor het ophangen van de nestkastjes en dat dit voor de andere locaties nog niet gereed was in februari. Wat die voorbereidingen zijn en waarom die toen nog niet gereed waren is een raadsel. Op de andere locaties zijn ook nog geen struiken geplant die sluipvliegen lokken.

Hoe nu verder?

De PvdA heeft gevraagd om de preventieve natuurlijke bestrijding op de agenda te zetten van de commissie ruimte, want het is en blijft belangrijk om deze alsnog zo snel mogelijk goed uit te voeren en er de komende jaren mee aan de slag te blijven. Maar tevens roept de PvdA de gemeente op om nu actief de nesten van de eikenprocessierups weg te zuigen. Met name langs wegen en paden die veel gebruikt worden door wandelaars en fietsers kan daarmee een deel van de overlast worden voorkomen.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, [email protected] 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, [email protected] 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl