16 januari 2023

PvdA-punt verkiezingsprogramma in vervulling

Behoud ‘oud’ gemeentehuis en nieuwe centrale huisvesting

PvdA-punt verkiezingsprogramma in vervulling

Volop aandacht deze week voor de ABG-ambtenaren (Alphen-Chaam, Baarle-Nassau-Gilze en Rijen) en hun huisvesting. De PvdA had dit al in haar verkiezingsprogramma 2022-2026 ogenomen: ‘We gaan voor een centrale huisvesting van onze ambtenaren met nieuwbouw, bij voorkeur op de locatie van de oude hockeyvelden aan de Julianastraat in Rijen’. Een vooruitziende blik voor een logische locatie en voor de ambtenaren zelf ook een opsteker.

In de drie gemeenteraden tekende zich hier in de afgelopen tijd al voorzichtig een meerderheid voor af, omdat het ook gewoon een goed plan is: denk maar eens aan de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, maar ook de ligging voor het aanfietsen vanuit de dorpen. Dat drukt dus de CO2-uitstoot, waarbij de vraag naar het netto CO2-saldo nog wel een punt van orde zal zijn en ook de ligging met betrekking tot de (aanliggende) natuurwaarden.

Natuurwaarden

Het belang van natuurwaarden hoeven we hopelijk niet meer uit te leggen, Die zijn cruciaal in het tegengaan van klimaatellende, en daarom als onderwerp bij menige raadsfractie een belangrijk punt. Zonder bomen veel CO2; en veel CO2 brengt dan wel ‘prachtig’ lenteweer in hartje winter waarin het fijn wandelen is en de aandacht voor de energierekening verdampt, maar skipistes en ijskappen smelten ervan en de kans op voortbestaan van de mensheid neemt er in sneltreinvaart mee af.

Behoud ‘oude’ gemeentehuis

Ons verkiezingsprogramma is ook duidelijk over de ‘bestuurszetel’, het onderkomen voor Burgemeester en Wethouders en tevens de baliefunctie, waaronder het zorgloket. Het behoud van en het zo mogelijk terugbrengen in oorspronkelijke staat van het ‘oude’ gemeentehuis is een must. Met het verhuizen van de ambtenaren moeten die functies natuurlijk in het huidige gemeentehuis aan het Raadhuisplein blijven. Voor de inwoners blijft de gang naar het gemeentehuis daarmee voor paspoorten, rijbewijzen, geboorte-aangiftes, enzovoorts, vertrouwd.

Raadhuisplein in ere herstellen

De PvdA wil daarnaast heel graag het Raadhuisplein weer in ere herstellen door er een park met fontein van te maken mèt een ontmoetingsfunctie. Hierbij kunnen de ‘ervaringen’ met het Bisschop de Vetplein in Gilze meegenomen worden, want mooie, functionele pleinen verrijken het woongenot voor al onze inwoners. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.