PvdA roept het gemeentebestuur op: Ga als de wiedeweerga bouwen

10 november 2019

Extra impuls voor betaalbare woningen voor jong en oud

Bij de begrotingsbehandeling 2020 heeft de Partij van de Arbeid vorige week bij het college aangedrongen op een extra impuls voor de woningbouw in onze gemeente. Een motie om extra betaalbare woningen te bouwen voor jong en oud tot en met modaal kreeg echter geen steun van de andere raadsfracties.

Bewoners van Gilze en Rijen verlangen meer woningen

Het was tijdens de Rijense Jaarmarkt op 21 oktober overduidelijk: de meeste bezoekers van de stand van de PvdA geven de bouw van meer woningen in onze gemeente prioriteit. En dan vooral betaalbare woningen. Door de hoge huizenprijzen en de stijgende huren in de particuliere sector is het vooral voor jongeren, starters en senioren moeilijk om aan een betaalbare woning te komen. Ook belemmert het de doorstroming doordat vooral senioren vaak te lang in een te grote woning moeten blijven wonen terwijl zij kleiner willen.

In de begroting voor 2020 ontbreekt een concrete taakstelling voor aantallen te bouwen woningen en woningtypen.

PvdA pleit voor een extra bouwimpuls

Bij de begrotingsbehandeling 2020 diende de PvdA Gilze en Rijen daarom een motie in met als titel: ‘Ga als de wiederweerga bouwen’. Deze titel behoeft eigenlijk geen uitleg. Toch wilden de andere raadsfracties zich niet wagen om de motie te steunen. Zij verkiezen om de woonvisie af te wachten die het college enige maanden geleden in het vooruitzicht heeft gesteld. Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “Het is jammer dat het college de motie heeft ontraden en de andere raadsfracties zich hierbij volgzaam neerlegden. Immers de motie had tot doel om de urgentie van de bouw van meer betaalbare woningen te benadrukken. En om het college tot meer daadkracht te manen. De signalen dat er snel een woonvisie beschikbaar zal zijn die hierin voorziet, zijn niet hoopgevend”.

In de regio meerdere goede initiatieven

De PvdA Gilze en Rijen wijst erop dat er in de regio meerdere goede initiatieven zijn van gemeenten en woningstichtingen voor de bouw van betaalbare woningen voor onder meer starters en senioren. Zoals Mybase woningen en Tiny Houses. Kleine woningen die weinig ruimte vragen en snel zijn te bouwen. Bovendien kunnen door creatief ruimte te bieden aan niet traditionele vormen van woningbouw ook andere vormen van stimulering van de woningbouw worden verzameld. Er moet daarom volgens de PvdA niet worden volstaan met de huidige planning van het aantal nieuwbouwwoningen in de gemeentelijke prognose voor 2020-2024.

De PvdA zal er alles aan doen om het college alsnog te bewegen om op korte termijn met voorstellen te komen voor het bouwen van extra woningen, die bereikbaar en betaalbaar zijn voor heel veel woningzoekenden.