18 november 2022

PvdA: Sint is ongedeerd, dus de Kunstweek is gestart

Het organiserend comité van de Kunstweek stond zaterdag voor een immens dilemma. Is het moreel verantwoord door te gaan, nu de pakjesboot gezonken op de zeebodem bij Spanje ligt? De een vond van wel, de ander was stellig tegen. Na veel emotionele woorden wezen enkele Gilse kunstenaars erop dat het zo erg niet kon zijn want ze hadden die middag met eigen ogen vastgesteld dat Sinterklaas zelf ongedeerd was.

Lichtend perspectief

Gelukkig: met dit soort, en ook de veel ergere catastrofes zijn het de kunstenaars die ons een lichtend perspectief moeten bieden. De PvdA besefte dat ook heel goed met cultuur als een speerpunt in het verkiezingsprogramma. Een speerpunt dat op belangrijke punten terugkomt in het coalitieprogramma.

Initiatieven

Kunst kun je als politieke partij niet afdwingen. We kunnen wel ondersteunen, zoals met subsidie voor ‘Cultuurplaats’, het cultuurplatform voor Gilze en Rijen. Maar de initiatieven moeten toch echt van de kunstenaars en de kunstliefhebbers komen. Kunstenaar zijn vraagt een vrije geest, aandacht, en zeker in ons land, zelfopoffering.

Kunstweek van start

Na zeker gesteld te hebben dat Sinterklaas ongedeerd was ging de Kunstweek dan toch van start. Het was ook niet zomaar een start. De jurken die op de catwalk in de Boodschap geshowd werden waren verbijsterend creatief ontworpen en vaardig gemaakt. Ga ze daarom beslist zien! Ze zijn tot eind deze week te bewonderen in de etalage van de voormalige fietsenwinkel in de Pastoor Gillisstraat.

En kijk verder: de week is nog niet om en er zijn nog activiteiten.

Oplossingen

Ook Sinterklaas is een zeer belangrijk onderdeel van onze cultuur. De PvdA is bezig met een motie om subsidie te vertrekken aan kunstenaars om oplossingen te bedenken voor een droog, veilig en op milieuvriendelijke wijze op 5 december kindercadeautjes droog door de schoorsteen te krijgen. Ideeën over zo’n motie kunt u kwijt bij gilzerijen.pvda.nl en op sociale media. Of mail, of bel met onze raadsleden: [email protected] 06-26117404 of [email protected] 06-22972749.