PvdA steekt hart onder de riem van de strijdende leerkrachten

5 november 2019

Een ‘hartentaart’ voor iedere school in Gilze en Rijen

PvdA steekt hart onder de riem van de strijdende leerkrachten

Al lange tijd is er een nijpend lerarentekort. Niet langer alleen maar in de Randstad, maar ook in onze regio. Leraren werken hard maar worden onvoldoende beloond. Het Rijk heeft nu eenmalig extra geld beloofd voor het onderwijs, maar dit is niet structureel en zeker niet voldoende om alle problemen op te lossen. Ter ondersteuning brachten onze PvdA-ers taarten naar de scholen voor de hardwerkende leerkrachten in onze gemeente.

Tekort en hoge werkdruk

Er is een steeds groter tekort aan leerkrachten. Het wordt alsmaar moeilijker om vervanging te vinden voor zieke leerkrachten. Daarnaast zijn er minder handen in de klas dan voorheen, door het wegbezuinigen van onderwijsassistenten en klassenassistenten. Ook moet een leerkracht naast het lesgeven meer administratieve taken verrichten dan voorheen. De hoge werkdruk leidt ook tot een toename van het aantal leerkrachten die thuis komen te zitten met een burn-out.

Extra geld

Kortom: er is structureel extra geld nodig voor het onderwijs, zodat de werkdruk weer lager wordt en het beroep van leerkracht basisonderwijs weer aantrekkelijker wordt gemaakt. En ‘onze’ kinderen en kleinkinderen ten goede komt. Er is nu door het Rijk wel eenmalig extra geld beloofd, maar dat is niet voldoende om alle problemen op te lossen.

Warm hart voor de leerkracht

Ook in onze gemeente ervaren de leerkrachten een hoge werkdruk. Voor veel scholen in Gilze en Rijen wordt het steeds moeilijker om aan invallers te komen. Dit leidt ertoe dat er soms klassen opgesplitst worden over andere klassen bij ziekte van een leerkracht. Om te laten zien dat de PvdA Gilze en Rijen de leerkrachten die werkzaam zijn op de scholen in onze gemeente een warm hart toedraagt, hebben wij op iedere school een taart in de vorm van een hart bezorgd. Dit om aan te geven dat wij hen steunen in hun strijd.