3 december 2023

PvdA vindt plaatsing geluidsschermen noodzakelijk

Na vele jaren kan ProRail aan wettelijke verplichting voldoen

PvdA vindt plaatsing geluidsschermen noodzakelijk

Eindelijk komen er geluidsschermen langs de spoorlijn in Rijen. Vorige week zijn er inloopavonden gehouden en iedereen heeft er kennis van kunnen nemen en zijn zegje kunnen doen. De een vond dat het onderhand wel tijd werd, de ander treurde om zijn uitzicht.

Inmiddels tientallen jaren geleden zijn de eerste onderzoeken al gehouden en omwonenden van de spoorlijn geraadpleegd over het plaatsen van geluidsschermen. In tegenstelling tot omwonenden die wat verder van het spoor woonden waren de metershoge schermen voor veel direct omwonenden van meet af aan onaanvaardbaar.

2015

In 2015 liet het gemeentebestuur voor een bomvolle De Boodschap nog weten dat de aangepaste geluidsschermen er binnen een jaar konden zijn. Uit de reacties van het publiek was ook toen te horen dat dit niet zou gebeuren. Het beperken van het uitzicht zou fors minder worden en dat was voor veel omwonenden een zwaarwegend punt.

Doorbraak

We zijn nu vele jaren verder. Na al die jaren van onderzoeken, praten en uitstellen kwam vorige week de doorbraak. Eindelijk kan en moet nu ProRail aan haar wettelijke verplichting voldoen. En dat vindt de PvdA uit oogpunt van een goede volksgezondheid een goede zaak. Het gemeentebestuur moet nu dan ook alles op alles etten dat de geluidsschermen geplaatst worden.

Gezondheid

Langdurige overlast van geluid leidt tot verhoogde bloeddruk en een korter leven, zeker bij kwetsbare groepen. Het verlies van uitzicht is vervelend, maar valt daarmee niet te vergelijken. Gezondheid is veel en veel belangrijker. Bovendien, wie de beelden ziet op de website van ProRail kan zien dat de voorgestelde schermen het uitzicht beperken, maar niet dat je als aanwonende daardoor ‘opgesloten’ wordt.

Zienswijze

Over een paar weken ligt het geluidsaneringsplan ter inzage er en kan iedereen nogmaals een zienswijze (reactie) indienen. Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA-fractie: [email protected] 06-22972749.